Petter Nome ølglass
Petter Nome ølglass

Bryggeriene støtter forbud mot alkoholreklame

- Regjeringens kamp for å opprettholde forbudet mot alkoholreklame, har vår fulle støtte, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Han gir honnør til utenriksminister Jonas Gahr Støre, som i dag slo fast i Stortinget at det norske reklameforbudet skal gjelde, også for TV-kanaler som sender fra Storbritannia.

Publisert

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen. (Foto: Kaja Means)

- Alkoholreklame har sannsynligvis liten effekt på totalkonsumet, men det kan påvirke ungdom til å drikke mer. Derfor støtter vi et slikt forbud, sier Nome.Han mener også at det kun er de største internasjonale merkevarene som vil tjene på alkoholreklame, mens mindre norske produsenter vil bli skadelidende.

Langvarig strid

Bryggeri- og drikkevareforeningen har i lang tid ligget i strid med helsemyndighetene om retten til å vise bilder og omtaler av øl på sine nettsider.- For oss er dette to sider av samme sak, sier Nome. – Vi ønsker ikke reklame, men mener norske forbrukere har krav på nøktern omtale av lovlige, alkoholsvake produkter.

Kortreist og alkoholsvakt

Bryggeri- og drikkevareforeningen argumenterer med at utenlandsk alkohol allerede har massiv eksponering mot det norske markedet gjennom bl.a. internett, TV og Vinmonopolets informasjonsvirksomhet.- Vi er opptatt av at kortreist, alkoholsvakt, norsk øl ikke skal ha dårligere konkurransevilkår enn importert øl, vin og sprit. Vi mener at positivt fokus på bryggekultur og øl til mat kan motvirke misbruk. Her støtter vi oss på offisiell norsk alkoholpolitikk som vil redusere totalkonsumet, bl.a. ved å få folk til å gå over til å drikke svakere drikker. Derfor mener vi at den 37 år gamle loven er moden for omfattende revisjon, sier Nome, som likevel støtter prinsippet om et generelt reklameforbud.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS