Håvard Atle Skaug_leder Gule Sider hos Eniro
Håvard Atle Skaug_leder Gule Sider hos Eniro

Mangler mobilvennlige nettsider

Seks av ti små og mellomstore norske virksomheter kan fra og med tirsdag 21. april risikere å bli nedgradert av verdens største søkemotor, Google. De mangler nemlig en mobiltilpasset nettside. Men hotell- og restaurantbransjen er best i klassen!

Publisert

Håvard Atle Skaug, produktsjef i Gule Sider.

Tirsdag 21. april kommer Google med en ny algoritme som rangerer nettsteder etter mobilvennlighet. Dersom en nettside ikke er mobilvennlig, vil man tape trafikk til andre mobilvennlige nettsider.

Nesten halvparten av alle norske søk, over 27 millioner daglig, skjer via en mobiltelefon. Ifølge Eniros SMB-barometer, som 2154 små og mellomstore bedrifter har besvart, sier 58,9 prosent at de ikke har tilpasset nettsidene sine til mobile enheter. 4,4 prosent sier de ikke vet, og kun 36,7 prosent at de har en mobiltilpasset nettside.

– Eniros SMB-barometer forteller oss at små- og mellomstore bedrifter anser egne hjemmesider som ett av sine viktigste markedsførings- og kommunikasjonsredskap, og da er det et stort paradoks at seks av ti ikke har en mobiltilpasset side, sier Håvard Atle Skaug, produktsjef i Gule Sider.

Hotell og restaurant best

Eniros SMB-barometer avslører også store regionale forskjeller. Sør-Trøndelag kommer best ut i undersøkelsen. Her sier 51 prosent av de små og mellomstore bedriftene at de tilpasser markedsføringen mot mobilbrukere med mobilvennlige nettsider. I Oppland sier derimot nesten 70 prosent av SMB-bedriftene at deres nettsider kun er tilpasset desktop.

Det er SMB-bedriftene i hotell- og restaurantbransjen som er best, her har hele 58.7 prosent en mobiltilpasset nettside. Industrivirksomheter og håndverkere er de som henger mest etter, henholdsvis 69 og 64 prosent mangler en mobiltilpasset nettside i disse bransjene.

– Hotell og restaurantbransjen er en typisk bransje som folk søker etter på farten og med mobil, det er derfor gledelig å se at en såpass stor andel av bedriftene i bransjen har gjort seg tilgjengelig for mobilbrukere, sier Skaug.

Gule Sider har røtter som firmakatalog helt tilbake til 1882 og har per i dag registrert over 500 000 navn i databasen sin.

Det straffer seg å være uvennlig

– Norske bedrifter er alt for sent ute. Nå er det på høy tid at alle får vite hvor dumt det er å ikke ha mobiltilpassede nettsider. Mange norske bedrifter tror at det ikke er nødvendig å tenke på mobilvennlighet, og det vil få konsekvenser, sier Roar Eriksen, seniorrådgiver i Findability AS.

Endringen vil ha stor betydning for mobile søkeresultater globalt og gjelder for søk fra både desktop og mobil. Blant annet stilles det krav til lesbarhet, rikelig med luft mellom lenker, samt at innholdet ikke er bredere enn skjermen.

– Det er vanskelig å si noe om omfanget ennå, men det kan potensielt gå svært dårlig for ikke-mobilvennlige nettsteder, sier Eriksen, som selv vært ansatt i Google og har jobbet med søkemotoroptimalisering (SEO) og digital markedsføring i 15 år.

Lett å miste klikk

Mange små- og mellomstore bedrifter bruker Gule Sider som markedsføringskanal. Samtidig bruker 1,2 millioner nordmenn søketjenestene til Gule Sider. Over en halv million bruker mobilapplikasjonen til Gule Sider ukentlig.

– Det hjelper ikke at våre nettsider er mobilvennlige hvis siden vi lenker videre til ikke er det. Det kan være at ulik funksjonalitet slik som eksempelvis bestilling av varer ikke fungerer optimalt fra mobil hvis nettsiden ikke er mobiltilpasset, og det kan bety tapte inntekter, sier Skaug.

– Selv om bedrifter med ikke-mobilvennlige nettsider fortsatt vil bli funnet via søk i Gule Sider, vil de slite med synligheten i det brede Google-søket, supplerer han.

Eniros SMB-barometer

Eniros SMB-barometer er årlig undersøkelse blant små og mellomstore norske bedrifter. 2154 virksomheter besvarte undersøkelsen i 2015. Barometeret omhandler bedriftenes forventninger til økonomisk utvikling og bruk av markedsføringsmidler og -virkemidler. Eniros SMB-barometer er utarbeidet av Nucleus og InFact i perioden februar-mars 2015.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS