Hanne Øen er en av kyllingprodusentene til Den Stolte Hane.
Hanne Øen er en av kyllingprodusentene til Den Stolte Hane.

Den Stolte Hane på offensiven

Sola skinner på hønsegårdene til Den Stolte Hane på Jæren. En ny vår er i gjære for kyllingene deres, og familiegårdene i området skal gjenerobre markedet med 10 nye gårder og en ny strategi.

Publisert
Hanne Øen er en av kyllingprodusentene til Den Stolte Hane.
Hanne Øen er en av kyllingprodusentene til Den Stolte Hane.

Nye gårder, nye forpakninger, ny strategi og en rekke innovasjoner er hva kyllingprodusenten Den Stolte Hane har på tapetet. Alt ifra produksjon til slakteri er lokalisert på Jæren, og dette er en viktig del av stoltheten til kyllingprodusenten.

– Vi er stolte over at våre kyllinggårder drives av familier fra Jæren som står for ærlige og trygge verdier. Dette er essensielt for at produktene våre blir sunne, saftige og smakfulle. Fra våre familier til din, sier markedssjef i Den Stolte Hane, Anette Møller i en pressemelding.

Ufasing av narasin

I fjor var et litt tøft år for de norske produsentene. Den Stolte Hane har allerede imøtegått fjorårets motgang ved å fase ut narasin i sine ferske og grillede produkter.

– Vi har vært meget tett på i utfasingen av narasin. Bekymringen lå i om vi måtte bruke antibiotika som substitutt, men det har vi ikke trengt, sier kvalitetssjef i Den Stolte Hane, Christin Bjønnes.

2015 - godt år for Dem Stolte Hane

Til tross for nedgang i det totale kyllingvolumet, ble 2015 et godt år for Den Stolte Hane. Den nye Coop-avtalen ga økte markedsandeler, fra 20 til rundt 26 prosent.

Den nye strategien er enkel. Gjenerobring av tillit krever at forbrukerne blir hørt og gjort sikre på at produsentene faktisk gjennomfører hva som loves. Frykten for resistente bakterier og dyrevelferd er høyest blant forbrukerne, og det har Den Stolte Hane tatt på alvor.

Vi vet hvor opptatt forbrukerne er av dyrevelferd, og sunne og naturlige råvarer. Gjennom våre nye forpakninger med blant annet bilder av gårdene og menneskene som står bak viser vi det vi alltid har stått for; kvalitet og trygghet. Snart kommer det en rekke innovasjoner som vi gleder oss til å presentere for hele landet, sier Møller.

Det er i dag 90 Nortura-bønder på Jæren, og Den Stolte Hane regner med at en del av de største, som vil drive med kylling på heltid, kan bli tilknyttet Den Stolte Hane etter hvert. I dag har de en egenproduksjon på 55 prosent, resten kjøpes fra Nortura. Den Stolte Hane ønsker å være selvforsynt med kylling i fremtiden.

– Vi er på en reise hvor vi tar markedsandeler og vokser. Vi gir oss ikke før vi er markedsleder, sier Fredrik Strømmen.

Nettside: Denstoltehane.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS