Gunvar L. Wie er sjømatrådets fiskeriutsending i Japan (Foto: Norges sjømatråd).

Vant pris for makrelltaco

Norges sjømatråd vant nylig en gjev reklamepris for norsk sjømat i Japan. Reklamen for makrelltaco var ett av bidragene som falt spesielt godt i smak hos juryen.

Makrell er trendy i Japan. (Foto: Norges sjømatråd)

«Outstanding Performance Award», heter prisen som hvert år deles ut under Fuji Sankei Group Advertising Awards. Dette er en prestisjetung prisutdeling i Japans mediebransje der Sjømatrådet i år står på pallen sammen med store navn som Panasonic, Toyota og Coca-Cola.

– Dette er kjempegøy, og viser at våre reklamer blir lagt merke til og settes pris på i det japanske markedet, sier Gunvar L. Wie, som er sjømatrådets fiskeriutsending i Japan.

I Japan kjører Norges sjømatråd kontinuerlige kampanjer både for norsk makrell og laks.

Den prisvinnende kampanjen gikk både digitalt, i magasiner og butikker våren 2019.

Ny vri på tacoen

Tacoen er i ferd med å få innpass også hos japanerne. En av av de prisvinnende videoene viser hvordan man kan bytte ut kjøttdeigen med lekker, norsk lettsaltet makrell. Makrell er en svært populær fiskeart i Japan. Makrellkonsumet er stadig økende, og makrell er den fisken flest japanere sier de ønsker å spise mer av.

– En fersk undersøkelse sjømatrådet har utført, viser at over 30 prosent sier de gjerne vil spise makrell enda oftere, forteller Gunvar L. Wie.

Den høythengende prisen inkluderer summen av hele den norske sjømatkampanjen som ble kjørt i fjor vår, både for makrell og for laks. Prisen begrunnes blant annet med at Sjømatrådets kampanje skiller seg ut fra andre matreklamer, presenteres på en helhetlig måte og har en god miks mellom digital-, magasin- og butikkreklame som gir forsterkende effekt.

Satser mer digitalt

Koronapandemien har ført til at reklame på internett er stadig mer relevant, og etterspørselen etter smakfulle og næringsrike oppskrifter har skutt i været. Det gjør at Sjømatrådet nå dreier reklamesatsingen enda mer over mot digitale flater.

– De digitale videoene med laks og makrell fra fjorårets kampanje går fortsatt på nettet, og viser hvordan man kan lage norsk sjømat på en enkel, sunn og god måte. I tillegg jobber vi med flere nye digitale aktiviteter som i større grad fokuserer på hvordan man kan tilberede og spise næringsrik og smakfull norsk makrell hjemme, opplyser Wie.

Samtidig er det først og fremst i dagligvarehandelen makrellen selges. Det betyr at trykket på markedsføringen fortsatt skal holdes oppe i matbutikker over hele Japan.

Trendy makrell

Det er ingen tilfeldighet at nettopp makrellen ble valgt ut som kjøttdeigerstatning i reklame-videoen som bidro til den høythengende prisen. Mens vi her hjemme stadig spiser mindre makrell, økte makrellkonsumet i Japan med 17 prosent mellom 2017 og 2019. Helsefokus og nye fastfoodprodukter av makrell knyttes til det stigende konsumet.

– Makrell er rett og slett trendy i Japan, og japanerne setter spesielt stor pris på den norske fordi den er stor og har et fettinnhold som gjør den ekstra næringsrik, noe japanerne er spesielt opptatt av. Spisesteder med makrell på menyen dukker opp som paddehatter. I tillegg har en rekke kaféer, restauranter og streetfood-boder begynt å server takeaway- og lunsjmakrell i form av sandwicher eller taiwanske «gua boa»-varianter. Til og med på 7-Eleven stikker folk innom for å få seg et raskt måltid av sunn, ferdigmarinert makrell.

– Det er derfor viktig at vi er mest mulig til stede med reklame i relevante flater og sørger for at makrellen japanerne spiser er norsk, sier Wie.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS