Rosie Joyce, vinner av Visa «She's Next» i Irland, 2021. (Foto: Visa)
Rosie Joyce, vinner av Visa «She's Next» i Irland, 2021. (Foto: Visa)

Lanserer stipend for kvinnelige gründere i Norge

Kvinner er kraftig underrepresentert blant gründere, og kun en liten del av investert kapital går til selskaper startet av kvinner i Norge. For å rette søkelyset på problemet og bidra til å skape bedre forutsetninger introduserer Visa stipendet «She’s Next» i Norge.

Publisert

Stipendet deles ut til tre norske selskaper eid av kvinner, som hver mottar 10 000 euro og tilgang til ett års personlig coaching.

Kvinnelige etablerere i overnattings- og serveringsbransjen

Andelen kvinner som starter eget selskap er lavere i de nordiske landene sammenlignet med gjennomsnittet i EU

I fjor var andelen kvinner som startet aksjeselskap som ble etablert i Norge 21 prosent, ifølge tall fra SSB. Andelen kvinner som starter personlig foretak er noe høyere. Forbedret tilgang til ekstern kapital og økt synlighet er to viktige tiltak som kreves for å forbedre denne statistikken.

Andelen kvinnelige etablerere innen overnattings- og serveringsvirksomhet var i 2021 på 43,8 prosent, men det er i en bransje der andelen sysselsatte kvinner er på 56 prosent.

– Sette søkelys på viktigheten av kvinnelig entreprenørskap

– Med She’s Next-satsingen ønsker vi å sette søkelys på viktigheten av kvinnelig entreprenørskap, og bidra med nødvendige verktøy og ressurser. Stipendet retter seg mot små foretak eid av kvinner som trenger kapital for å vokse, sier norgessjef i Visa, Bente Iren Josefsen.

Bak initiativet står Visa og den globale finansieringsplattformen «IFundWomen». I tillegg til stipendet på 10 000 euro får gründerne tilgang på personlig coaching. For å kunne søke må selskapet være registrert i Norge, ha vært i drift i minst et år, samt ha en kvinnelig eierandel på minst 51 prosent.

Søknadsperioden åpnet 18. august og stenger 30. september.

«She’s Next»

«She’s Next» er det siste i rekken av initiativer fra Visa med søkelys på likestilling og inkludering i Norden.

I 2018 annonserte Visa en mangeårig avtale med UEFA, og ble med det den første sponsoren dedikert til kvinnefotball i Europa. Siden den gang har den norske landslagsstjernen Caroline Graham Hansen vært en del av Team Visa og har støttet flere av Visas største kampanjer for kvinnefotball.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS