Melk illustrasjon foto melk

2010 - godt år for meieribransjen

Tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at 2010 ble et godt år for meieribransjen. Alle kategorier vokser, mens melkeforbruket fortsetter å flate ut. – Selv om melk har en liten nedgang har ekstra lett melk og melk med smak fortsatt vekst innen melkekategorien, forteller Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Publisert

- Meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium. Det er derfor gledelig at man fortsatt ser en positiv trend i forbruk av meieriprodukter, forteller Berg Hauge i Melk.no.

"

Illustrasjonsfoto: Melk.no

Mange av meierikategoriene har gått fra tilbakegang til fremgang i 2010.

- 2010 ble et positivt år på alle kategorier bortsett fra melk. Både smør, rømme, fløte og ost hadde en liten tilbakegang i 2009, mens vi nå ser vekst i forbruket per nordmenn for alle disse kategoriene. En av årsakene til dette kan være at forbruker er mer opptatt av ekte og naturlige råvarer nå enn før, sier Ida Berg Hauge i Melk.no.

Smaksatt melk øker

Forbrukerne har fått smaken på smaksatt melk, både syrnet og søt. Begge har en sterk vekst både i totalt volum og per capita. I 2010 hadde smaksatt melk en vekst på 6,7 % per capita sammenlignet med året før. I tillegg vokser forbruket av ekstra lett melk med 3,4 %.

- Trenden fra de senere årene fortsetter. Lettmelk, helmelk og skummet melk har nedgang, mens ekstra lett melk øker i popularitet og går snart forbi helmelk i konsum per innbygger. De siste fem årene har ekstra lett melk økt med hele 33 %, forteller Ida.

96 liter per person

Melkeforbruket er nå litt under 96 liter per person i året. Dette utgjør i gjennomsnitt 2,6 dl melk per dag, tilsvarende i underkant av to glass melk.

- Ernæringsmessig er det viktig å få i seg tre porsjoner med meieriprodukter daglig for å sikre inntaket av kalsium. Vi vet at kvinner drikker langt mindre melk enn menn. Det aller sunneste er å drikke tre glass melk daglig, men kombinasjonen av ett glass melk, en yoghurt og en brødskive med gulost er også et godt alternativ, opplyser Berg Hauge.

Yoghurt og ost populært blant nordmenn

Tallene viser også at ost og yoghurt blir stadig mer populært blant nordmenn. Ost øker både i totalt volum og per capita. Det samme gjelder yoghurt, med og uten import.

- Vi spiser stadig mindre brunost og mer gulost. Cottage cheese og kesam øker kraftig, det samme gjør importost, forteller hun.

Yoghurtforbruket fortsetter å øke. Importyoghurten utgjør nå 10 % av totalt yoghurtforbruk. Det finnes over 70 ulike norske yoghurter på markedet, som dekker ulike behov for smak, sukker- og fettinnhold. Nye varianter lanseres til stadighet, noe som gir stor valgfrihet både til frokost, lunsj, mellommåltid og kos, avslutter Ida Berg Hauge.

Pressemelding/NTBinfo

Powered by Labrador CMS