Helgeland kan bli én av verdens mest storslåtte regioner for naturbasert opplevelsesturisme. Vil ny flyplass i Mo i Rana sende regionen til himmels?Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Vil ny storflyplass i Mo i Rana sende regionen til himmels?
Helgeland kan bli én av verdens mest storslåtte regioner for naturbasert opplevelsesturisme. Vil ny flyplass i Mo i Rana sende regionen til himmels? Det korte svaret er nei. Ny storflyplass er én av flere byggesteiner for suksess. Men, flyplass alene er ikke noe magisk Harry Potter-formel som betyr at turister fra inn- og utland vil velte inn. Mulighetene er mange. Det er også utfordringene.
Det er viktig at man i Rana, i euforien over ny flyplass,
ikke luller seg inn i en virkelighet der man tror at ny flyplass alene er
garantien for suksess. Det er en tøff kabal som må gå opp først; flyselskaper,
internasjonale turoperatører og alt som heter infrastruktur for å bygge opp et
solid og ferdig pakket opplevelsesprodukt på Helgeland, av høy kvalitet.
Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien
Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Dette er alt annet enn «walk in the park». Det å bygge ny
flyplass er eksakt ingeniørvitenskap. Det å sikre trafikkgrunnlaget som skal finansiere
driftskostnadene, for etablert ruteflyvninger, bygge opp et totalprodukt Helgeland
for charter, er ingenlunde eksakt vitenskap.
Oppsidene
Bedre ruteflytilbud hvis SAS og/eller Norwegian kommer
ombord. For innkommende trafikk blir Rana hub for en naturbasert
opplevelsesregion som kan utvikles til et verdensprodukt. Helgeland har potensialet
i et globalt marked som mer og mer etterspør autentiske opplevelser, med natur,
kultur og eventyr i fokus.
For et Sør-Europa som koker sommertid, er klimaendringene
plutselig ett pre for Helgeland.
Utfordringene
Et lite omforent Helgeland, der motstanden til den nye
flyplassen er mer framtredende enn entusiasmen, er problematisk. Flyplassen er
avhengig av både omdømmebyggende entusiasme, og passasjerer fra øvrige
Helgeland for å få et helseriktig trafikkvolum.
Overnattingskapasiteten i besøksnæringen langs kysten, hvor
mange selskaper og kommersielle senger har regionen; hotell, leiligheter og
hytter, og hva med kvaliteten?
Helgeland har wow-faktoren
Norges nasjonale turismestrategi i dag er satsing på
globale markeder i «high end»-segmentet. Mindre volum, men turister villig til
å betale det spesielle opplevelser av høy kvalitet koster. Her er det
bærekraftvisjonene som snakker.
Jeg har i mange år deltatt på «World Travel Market» i
London, verdens største reiselivsmesse. Hadde Helgeland vært der, med sterk
visuell tilstedeværelse, ville det utvilsomt skapt både wow og interesse:
Hvordan kan vi reise dit? Hvem flyr? Hva er overnattingsalternativene? Hvilke pakker
og aktiviteter tilbys? Spørsmålene ville kommet på rekke og rad.
Det er dette som må svares ut i arbeidet med den nye
flyplassen, for regionen som kan bli Norges nye juvel når vi snakker
naturbasert opplevelsesturtisme. Ny flyplass er ett steg på veien. Arbeidet med
å lande flyselskaper for rutetrafikk, og internasjonale turoperatører, er ikke
bare neste steg, men et særdeles tøft løp. SAS la nettopp ned ruten til Molde,
en bykommune med identisk befolkningsvolum som Rana. Både SAS og hele
flybransjen er under sterkt press.
Jeg har snakket med ledere hos samtlige flyselskaper, med
Avinor og med lokalavisredaktører på Helgeland utenfor Rana, for å få et bilde
av situasjonen.
Se alle kommentarene i rammesaken nederst i saken
Widerøe vet vi lander på den nye flyplassen. SAS og
Norwegian er avventende, men ikke avvisende. Dette er høna og egget. Er
trafikkgrunnlaget godt nok, flyr SAS og Norwegian der det er markedsgrunnlag.
De
er alle positive til verdensproduktet Helgeland, men at SAS og Norwegian blir
med på et løp for å bygge opp tilstrekkelig trafikk, er lite trolig. SAS har sine
utfordringer, og Norwegian bygger seg opp mot en flåte på 100 fly i nær
framtid, som skal betjene ruter og flyplasser der selskapet får en kabinfaktor
som er regningssvarende.
Fra mai neste år skal Lufthansa-selskapet Eurowings ha
direkterute Frankfurt-Evenes, nærmeste storflyplass til Lofoten. Utenlandske
flyselskaper er også en mulighet for Rana og Helgeland.
Rana avhengig av øvrige Helgeland
Trafikkgrunnlaget i Rana alene er ikke tilstrekkelig for
faste ruteflyvninger med SAS og Norwegian. Innmating av passasjerer fra øvrige
Helgeland er nødvendig. Hvis flyplassene i Brønnøysund, Sandnessjøen og Mosjøen
består, som Stortinget har sagt, er det utfordrende. Hva skal Helgeland med ny
storflyplass hvis markedsmulighetene smuldrer opp fordi regjeringen gir litt
her og litt der for å kjøpe seg mest mulig distriktspolitisk kredibilitet?
Blir Leknes ny storflyplass i Lofoten, som det har vært
snakk om, legges Svolvær lufthavn ned som en naturlig konsekvens. Ikke musikk i
Vågan-ordførerens ører, men han tar konsekvensen med fatning, fordi ny
storflyplass har positive ringvirkninger for regionen. Det er denne logikken,
denne erkjennelsen, også politiske ledere på Helgeland bør eksponere.
Regjeringen må ikke være bremsekloss
Har man først bestemt seg for å bygge ny storflyplass på
Helgeland, følger det opplagte premisser på lasset, også politiske.
Da må
regjeringen og departementet bidra med det de kan.
At øvrige flyplasser består
som en garantist for ambulansefly og nødsituasjoner er forståelig, men hvis
departementet legger til rette for at Helgeland får samme flytilbud som i dag, blir
det lykkeønskninger fra regjeringen til ny storflyplass, servert med ubehagelige
sterke bremseklosser.
Hva vil Helgeland?
Ny storflyplass kommer.
Den bygges nå, så kjære Helgeland;
vil dere utvikle regionen til nivået som er innen rekkevidde, nemlig lansering
av én av verdens mest storslåtte regioner for naturbasert opplevelsesturisme? I
så fall er ikke regionale maktkamper veien å gå. Alle byer og kommuner kjemper
for sine flyplasser, for sine sykehus, men før eller senere må man akseptere
valgene som tas, forsone seg med virkeligheten og samarbeide om de beste
løsningene.
Fra Mosjøen til Mo i Rana er kjøretida med bil identisk
med kjøretida fra Fornebu til Gardermoen. Jeg bodde på Fornebu i mange år, bor
i Tønsberg i dag. Det tar mellom 1,5 til 2 timer herfra og til Gardermoen. For Mosjøen
og Sandnessjøen er avstanden til Mo i Rana høyst overkommelig. At folk i Brønnøysund
er mere sørvendte, er til å forstå, inntil man ser og innser at tilbudet ved å
fly fra den nye flyplassen i Mo i Rana kanskje er både bedre og mer attraktivt?
To viktige løp
Det er to viktige løp framover for nye flyplassen.
1) Sikre både rute- og charterflyvninger, som betyr at høna
og egget-utfordringen, altså trafikkvolumet, må løses og sikres.
2) Flyplasselskapet må sammen med Avinor, hele
besøksindustrien på Helgeland og kommunene med turisme-ambisjoner, bygge og
rigge totalproduktet Helgeland, ferdig pakket for internasjonale turoperatører,
som ikke gir ved dørene. Tvert om krever de betydelig økonomiske garantier i
første fase, for å sikre seg inntil passasjervolumet bærer kostnadene.
Dette vet høyprofilerte norske destinasjoner som har
deltatt i denne dansen; Geilo, Hemsedal og Beitostølen. De lyktes med å skape internasjonal
chartertrafikk inntil regjeringen Solberg og Avinor bestemte seg for å legge
ned Leirin, flyplassen i Valdres. Da hadde politisk ledelse i Oppland
fylkeskommune sagt JA til forslaget om å etablere et charterfond på 18
millioner kroner, for oppstartsbidrag til turoperatører og internasjonal markedsføring.
Kun chartertrafikk er ikke nok
I styringsgruppa for Leirin jobbet vi intenst over en
treårsperiode med ei slagferdig prosjektgruppe bestående fylkesordførere fra
både Oppland og Buskerud, ordførerne fra Geilo, Hemsedal og Beitostølen, i tillegg
til lederne for fyrtårnselskapene på de tre destinasjonene, med undertegnede
som prosjektleder.
Utallige møter med Avinor-ledelsen, møter på politisk nivå i
regjeringen, og med samtlige partier på Stortinget, lærte oss at å drive en flyplass
kun basert på chartertrafikk, selv med noen av Norges sterkeste destinasjons-merkevarer,
er en kostbar og monumental utfordring.
Er prosesser igangsatt?
Besøksindustrien på Helgeland er ikke på nivå med
infrastrukturen Geilo, Hemsedal og Beitostølen har. Beitostølen Resort,
fyrtårnselskapet på Beitostølen, har alene rundt 3000 kommersielle senger i
sitt bookingssystem. Hvordan ser dette ut på Helgeland? Er prosesser igangsatt?
Helgeland har alle muligheter til å bli Norges og ett av
Europas heteste reisemål. Men, dette skjer ikke dagen etter at den nye
flyplassen er åpnet, så hva er strategien, kapitalbehovet og finansieringen for
dette arbeidet?
Trafikktallene i dag
SSB måler kommersielle gjestedøgn i norske kommuner. For
juni, juli og august i fjor, var tallene: Rana 76.600 gjestedøgn (inkl 23.445
utenlandske), Vefsn 44.416, (9.830) Herøy, Alstadhaug, Leirfjord og Dønna hadde
samlet 38.641, (13.201) Brønnøy kommune 25.654 gjestedøgn (9.971). Til
sammenligning hadde Geilo 134.928, Beitostølen 92.682 og Hemsedal 52.005
gjestedøgn i samme periode.
Samarbeid, samhandling, orkestrering
Helgeland har vært ei kruttønne i mange år. Kampen mellom
særlig Vefsn og Rana har vært energikrevende. Skadelig for regionens
troverdighet og omdømme. Skal Helgeland lykkes i det tøffe markedet dagens og
morgendagens turisme er, må regionen samarbeide, samhandle og orkestrere
innsatsene. 85.000 helgelendinger fortjener bedre!
Mo i Rana blir regionens hub for innkommende turisme,
slik Oslo og Gardermoen er det, av kolossal betydning for hele landet. Sjøl om
Helgeland er et stort geografisk område, er det ikke verre enn at det handler
om gode transportløsninger. Lander du på Gardermoen, Heathrow eller El Prat i
Barcelona, er det alltid et stykke derfra og dit du skal. Det er en del av reisen.
For turistene som lander i Mo i Rana og skal videre ut til magiske
kystopplevelser, vil transporten fra flyplassen være en del av eventyret.
“The way to get started is to quit
talking and begin doing”, sa verdens beste eventyrsprodusent, Walt Disney.
Vil SAS og Norwegian lande i Mo i Rana?
I research-arbeidet Bjørn B Jacobsen har gjennomført, har han snakket med ledere for SAS, Norwegian, Widerøe og Avinor, i tillegg til lokalavisredaktører på Helgeland, utenfor Rana.
Kritiske redaktører
Avisene på Helgeland har over tid vært kanaler for mye heftig debatt om den nye flyplassen i Mo i Rana. Når jeg spør redaktørene på Helgeland om stemningen, sier én av dem:
«På mange felt samarbeider vi bedre enn vårt rykte. Men, når det gjelder flyplass- og sykehusstruktur, er det åpenbare interessemotsetninger og kamp om tilbud og arbeidsplasser».
En annen redaktør sier: «Rana-prosjektet er allerede en katastrofe. 10-12 offentlige utredninger har påvist manglende befolknings- og markedsgrunnlag for investeringen, som nå er i ferd med å klatre forbi fem milliarder».
Hva sier Avinor?
John-Ragnar Aarset, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, hadde jeg mye kontakt med da han var han statssekretær (Høyre) i Samferdselsdepartementet. Jeg var prosjektleder for «Styringsgruppa for Leirin», flyplassen i Valdres med rullebane på 2060 meter, som Aarsets regjering, sammen med Avinor-ledelsen, bestemte seg for å legge ned. Aarset vet derfor mer enn de fleste om hvor viktig et solid trafikkgrunnlag er for en flyplass. Han sier dette:
«Avinor har sjølvsagt all mogleg interesse av å maksimere potensialet til den nye lufthamna, og at luftfarten og reiselivet saman kan auke attraktiviteten til regionen. Me vurderer også generelt at det er innkomande utanlandsturisme som vil representere vekstområda for luftfarten i åra som kjem. Forretningssegmentet har gått ned etter pandemien, og innanlandsmarknaden flatar ut.»
Hva sier SAS?
Knut Morten Johansen, direktør for samfunnskontakt i SAS, er enig i at «det er ingen tvil om at Helgeland har en fantastisk natur og et godt utgangspunkt for å tiltrekke seg flere turister enn i dag», og at dette samsvarer med SAS erfaring når man ser på to megatrender i internasjonalt reiseliv. «Sterkt fokus på at den globale turistindustrien skal ha en bærekraftig utvikling og forvaltning, og en økende etterspørsel etter kultur- og naturopplevelser».
Den erfarne SAS-direktøren påpeker at 50 prosent av verdens reiselivsomsetning i 2030, vil være innenfor såkalt «adventure tourism», i ølge ATTA (Adventure Travel Trade Association».
En kombinasjon av disse to trendene vil være en suksessfaktor for videreutvikling av reiselivsnæringen, med nye produkter og nye forretningsmuligheter på Helgeland, mener Knut Morten Johansen. Om hvorvidt SAS vil lande i Mo i Rana, er han avventende:
«Den nye flyplassen vil selvsagt være relevant for SAS, samtidig som det må utvises realisme rundt hvilke passasjervolumer som forventes, herunder også da antall flyavganger».
Dette sier Norwegian
Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian, understreker at Norwegian selvsagt følger med på hva som skjer, men at det fortsatt er for langt fram til flyplassåpningen, at Norwegian derfor ikke kan si noe konkret.
– I liket med SAS vil Norwegian alltid fly der markedet er interessant nok. Så er Norwegian, i likhet med øvrige flyselskaper, kritisk til de stadig økende avgiftene Avinor pålegger flyselskapene, som betyr at for hver ny flyplass i Norge som går i minus, er det flyselskapene som får mye av regningen, i form av stadig større avgifter, sier Esben Tuman.
Hva med Widerøe?
Terje Skram, direktør for strategi og infrastruktur hos Widerøe, ser fram til åpningen av den nye flyplassen, og sier seg enig i at det er viktig å jobbe bredt og langsiktig for å opparbeide trafikkgrunnlaget:
«Vi fokuserer på mulighetene dette kan innebære for våre kommersielle ruter. Vi ser på ulike scenarier, men da dette tilbudet kan komme i direkte konkurranse med andre selskap, kan vi naturlig nok ikke gå dypt inn i våre framtidige planer, verken i forhold til rutetilbud, prising eller kommersielt samarbeid med andre aktører».
Når jeg spør om hva som skjer på kortbaneplassene på Helgeland, sier han: «Hva gjelder anbudsrutene har vi mindre handlingsrom da det er Samferdselsdepartementet som definerer denne transportstandarden gjennom anbudene. Kortbaneplassene på Helgeland har vi til hensikt å betjene i henhold til den til enhver tids gjeldende kjøpsordningen fra departementet (FOT-ruter)».
Det er med andre ord lite forpliktende meldinger fra flyselskapene. SAS tjente penger i juli, men tapte 638 millioner svenske kroner i august. Underskuddet i perioden november 2022 til og med august i år, er 4,41 milliarder svenske kroner. Dette understreker hvor tøft det er i flybransjen for tida, både her hjemme og globalt.
I perioden januar til juli i år nådde internasjonale turisme 84 prosent av alle ankomster, sammenlignet med før pandemien. Om turismen og dermed også flyselskapene noensinne kommer tilbake på samme nivå som før pandemien, gjenstår å se.