Vinmonopolet illustrasjonsfoto

Prisen på vin er viktigst

80 prosent av all vin som selges i Norge, koster under 100 kroner flasken, viser en oversikt fra Vinmonopolet. - Nordmenn flest vil ikke betale mer enn en hundrelapp for en flaske vin. Prisen er svært viktig når folk velger vin, sier pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Publisert

For selv om både interessen for vin og forbruket har økt kraftig de siste årene, har nordmenn flest et edruelig forhold til prisen på vin.

- I fjor kjøpte nordmenn nesten 60 millioner liter vin. 80 prosent av vinen kostet mindre enn 100 kroner flasken. Da er vinkartongene også regnet med, sier Nordahl.

Vin som koster over 150 kroner flasken, utgjør bare 3,5 prosent av salget.

Ikke bare nordmenn

På Vinmonopolets bestselgerliste i fjor er det svært mange vinflasker under den magiske grensen på 100 kroner. En av dem er den portugisiske Vidigal Reserva, som i flere år har figurert høyt på bestselgerlistene.

- Portugal er et lite vinland sammenlignet med giganter som Italia, Frankrike og Australia, og vi er nok en underdog i vinverdenen. Derfor må vi vise hva vi kan og må tilby valuta for pengene. Det er hyggelig at nordmenn verdsetter det, sier Mario Ferreira i ViniPortugal, det portugisiske bransjerådet for vin.

Han tror ikke nordmenn skiller seg ut som spesielt opphengt i prisen på vin.

- De aller fleste som kjøper og drikker vin ønsker at det skal være et fornuftig forhold mellom kvalitet og pris. Jeg tror ikke nordmenn tenker mer på pris enn folk i andre land, sier Ferreira.

Må smake bra

Selv om prisen er svært viktig når folk velger vin, betyr ikke det at nordmenn gir blaffen i hvordan vinen smaker.

- Ni av ti vinkunder sier at smaken er viktig. Veldig mange er nysgjerrige på nye viner og vil at vinen de kjøper skal smake til bestemte matretter, sier Jens Nordahl.

- At nordmenn er nysgjerrige og vil ha variasjon, gjør at portugisiske viner burde passe dem perfekt. I Portugal finnes mer enn 300 unike druesorter som betyr et enormt mangfold av viner og smaker, sier Mario Ferreira i ViniPortugal

Newswire

Powered by Labrador CMS