Nyt Norge ruccula

Flere Nyt Norge-produkter i butikkene

35 norske matprodukter er så langt godkjent for bruk av det nye Nyt Norge-merket. Merkeordningen Nyt Norge skal gjøre det enklere for forbrukerne å finne fram til matprodukter med norske råvarer.

Publisert

Nyt Norge.produkt, ruccola.

De som brenner etter å kjenne smaken av sommerens første norske grønnsaker har fått det enklere. Med Nyt Norge-merket på pakningene får forbrukere landet rundt nå garanti for at produktene de velger har norsk opprinnelse og at de er produsert på gårdsbruk med etablert kvalitetssystem. I all hovedsak er det norske grønnsaker som er de første brukerne av det nye Nyt Norge-merket. Store merkebrukere som Coop, Bama og Gartner sørger for at butikker landet rundt nå kan fylle grønnsaksdiskene med Nyt Norge-merkede, og dermed garantert norske grønnsaker.Blant de så langt 35 godkjente Nyt Norge-produktene finnes også ekte honning fra Honningcentralen.

Flere venter

- I tillegg til de 35 Nyt Norge-merkede produktene som nå er å finne i butikkene, venter ytterligere et 40-talls produkter på å få søknadene om merkebruk godkjent, - og enda flere kommer, forteller Marit Jerven, fungerende administrerende direktør i KSL Matmerk.Hun er godt fornøyd med interessen for den nye merkeordningen for norskprodusert mat. - Selve hovedlanseringen av Nyt Norge vil først skje ut på høsten. Men vi har sett det som riktig at de av sesongens norske grønnsakprodukter som oppfyller merkekravene skal få bruke Nyt Norge-merket allerede nå. Dermed kan forbrukerne enklere velge norske grønnsaker mens de er på sitt aller beste, sier Marit Jerven.

Forbrukerønske

I følge en undersøkelse som KSL Matmerk har fått gjennomført sier tre av fire forbrukere at de foretrekker norskproduserte matvarer. Samtidig sier to av tre at de ønsker en merking som gjør det enklere å velge produkter med norsk råvare.- Målet har vært å etablere en enkel, forståelig og troverdig merkeordning som skal bidra til at forbrukerne ser og velger den norske maten, sier Jerven. Bak Nyt Norge står de mest sentrale aktørene innen produksjon og handel med mat i Norge. Merkeordningen administreres av KSL Matmerk.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS