LerumsUtvaldeFotoMargretheMyrer

Kjedeøl, gigantpastill og eksklusivt syltetøy

Den ene lanserte en ny ølserie, den andre en godtepastill uten sukker og den tredje to serier med luksussyltetøy. Nå har REMA 1000, Brynild Gruppen og Lerum mottatt det ettertraktede "Merket for god design".

Publisert

Lerum og Tangram Design fikk Merket for god design for de nylanserte syltetøyseriene Utvalde og Utan tilsett sukker. (Foto: Lerum)

Lerum Konserves og Tangram Design mottok merket for de to syltetøyseriene ”Lerums Utvalde” og ”Utan tilsett sukker”, mens Brynild Gruppen og Strømme Throndsen Design fikk merket for ”Dent Oi… så store”.

REMA 1000 fikk sammen med designbyrået Frank tildelt "Merket for god design" som belønning for vellykket bruk av design i forbindelse med utvikling av ”Lade Gaards Brygghus”.

Designdagen

– Dette er en stor og viktig anerkjennelse til bedrifter og designere som sammen skaper svært gode produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design, sier Eline Strøm-Gundersen i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Utmerkelsene ble delt ut onsdag 16. mars i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

Seks aktører innen dagligvarebransjen mottok hele åtte eksemplarer av Merket for god design i år. Prior og Dinamo Design fikk merket for redesign av ”Litt av en kylling”, mens Macks Ølbryggeri og Tank Design fikk to merker for redesign av ”Bokøl” og ”GullMack” samt lanseringen av ”Mack Cider”. Kraft Foods mottok også to merker – det ene sammen med Tangram Design for ”Freias spiseklare desserter” og det andre med Scandinavian Design Group for ”Freia Sjokoladebutikken”.

Ønsket toppøl til lavpris

Norske ølvaner blir stadig mer avanserte, og REMA 1000 ønsket å utfordre det voksende segmentet for spesialøl. Resultatet ble ”Lade Gaards Brygghus”, en helnorsk ølserie som kun selges i REMA 1000s butikker.

– Vi tror kundene ønsker høyere kvalitet og mer variasjon, uten at de må betale for mye for produktene. Vi ønsket en ølserie som forener høy kvalitet med lav pris, forteller kategorisjef Kjetil Sverresen.

Imidlertid behøvde den nye ølserien en design som kunne pirre nysgjerrigheten til kvalitetsbevisste øldrikkere. REMA 1000 engasjerte derfor designbyrået Frank. – De forsto tidlig hvor vi ville og var kreative og dyktige til å utfordre oss. Sammen kom vi fram til et godt resultat, sier Sverresen.

Mandel i korken

Emballasjen spiller på stolte, gamle norske bryggeritradisjoner. Mens flaskene er slanke og gripevennlige, har etiketten et håndtegnet, hjemmelaget preg. Korkene er gjerne et diskusjonstema i festlige lag, på innsiden er det nemlig trykket terningkast og stein-saks-papir. Og juleølkorkene kommer med eller uten mandel, selvfølgelig.

– Vi har funnet en kjempegod kombinasjon mellom smak, pris og design. Grans Bryggeri har laget en av de aller beste pilsnerne som finnes på det norske markedet. I tillegg skiller vi oss ut i design og uttrykk og holder lavere pris enn de fleste andre spesialøl, fastslår Sverresen.

Pilsneren fra Lade Gaards Brygghus har etter hvert fått selskap av både juleøl og en mørk lager, og serien blir stadig mer populær blant REMA 1000s kunder. Sverresen mener design er en viktig årsak til det gode salget. – Det er jo med øynene kunden kjøper ølet første gang, fastslår han.

Kunnskapsdrevet syltetøy

For en del år siden lanserte Lerum serien ”Bestemor Lerum”, et premiumsyltetøy for de som er villige til å betale litt mer for ekstra god kvalitet. Dette syltetøyet solgte greit, men etter en stund var serien på vikende front i butikkhyllene. Lerum ønsket ikke å gi opp kvalitetssyltetøyet, men noe måtte gjøres for å snu den negative utviklingen.

– Vi bruker mye tid og krefter på å forstå norske konsumenter, og vi ser på oss selv som en kunnskapsdrevet produsent. Derfor følger vi ikke så mye med på hva konkurrentene gjør – det er uansett kunden som er vår dommer. Velger kunden et annet produkt betyr det at vi må forbedre oss, sier Sigbjørn Stedje, markedsdirektør i Lerum Konserves.

Han forteller at ”Bestemor Lerum” ikke hadde de rette designkvalitetene til å vinne kampen i butikkhyllene. – I dagligvarebutikken er det tusenvis av varer å velge blant, og kundene bruker ikke mange sekunder på en beslutning. Dermed blir design et viktig virkemiddel, sier Stedje.

Norgesglass og oldefars logo

Tangram Design ble koblet inn og arbeidet startet med å redesigne syltetøysserien. Et viktig grep var å utvikle et nytt glass med inspirasjon hentet fra de gamle norgesglassene – og bokstavelig talt toppe det hele med et iøynefallende lokk med stor gripeflate. I tillegg ble det blåst støv av signaturlogoen til oldefar Lerum fra 1928.

Alt dette bidro til å skape en emballasje som ga inntrykk av høy kvalitet og stolt tradisjon. Da serien ble relansert under navnet ”Lerums Utvalde” høsten 2008 ble syltetøyet revet vekk fra hyllene. Året etter solgte nyskapingen 55 prosent mer enn forgjengeren, noe som førte til at serien ble nominert til prisen Design Effekt Grand Prix i 2010.

Satser på sukkerfritt

Lerum nektet imidlertid å hvile på bringebærene. I fjor høst brukte produsenten de positive erfaringene fra ”Lerums Utvalde” til å relansere sin serie med sukkerfritt syltetøy. Den nye serien, ”Lerums Utan tilsett sukker”, har arvet mange av designelementene fra Utvalde-serien, men har fått et høyere og slankere glass.

– Så langt har det gått veldig bra, og vi satte ny salgsrekord i januar i år med over 11 tonn ut av butikk. Den nye serien med sukkerfritt syltetøy selger mye bedre enn den gamle, og nå har vi også fått utvidet distribusjon i Norgesgruppen. Dette er en god indikasjon på at det er mange som liker det vi gjør, forteller Stedje.

Mer enn en pastill

En sukkerfri pastill er en sukkerfri pastill, tenker du kanskje. Brynild Gruppen tenker annerledes. Ønsket om å utvikle et nytt og spennende alternativ til en noe yngre målgruppe førte til en spennende nyskaping som har gitt kraftig økning i pastillsalget.

Dent er Brynild Gruppens flaggskip på pastillmarkedet. Den historiske norske pastillen konkurrerer med en rekke utenlandske merker, og produsenten ønsket å styrke Dents posisjon på markedet. Strømme Throndsen Design ble koblet inn.

– Design er et viktig virkemiddel for å fremme produktene våre og øke salget over tid. Vi har jobbet med Strømme Throndsen en god stund, og har lært hverandre godt å kjenne. Dette gjorde at vi kunne utfordre hverandre litt ekstra da vi jobbet med det visuelle uttrykket, sier Flemming A. Formoe, markedssjef i Brynild Gruppen.

Unikt produkt, unik design

Han forteller at utviklingen av ”Dent Oi… så store” er et resultat av et grundig forarbeid for å finne produkter som dekker ulike behov og brukssituasjoner. Det nye medlemmet av Dent-familien er en stor, myk pastill med kandering som fungerer som et sukkerfritt alternativ til godteri.

Navnet ”Oi…” spiller på den overraskelsen forbrukeren får ved første møte med den uvanlige pastillen. Fargevalget og den håndtegnede logoen med pastillen som prikken over -i-en gjør at produktet skiller seg ut og fanger oppmerksomheten i butikkhyllene. – Dette er et unikt produkt på markedet, og har derfor fått en nyskapende og moderne design som vi har spilt mye på i reklamekampanjen, sier Formoe.

Spiste pastillveksten

”Dent Oi…” ble lansert i februar 2010, og ble en umiddelbar salgssuksess. Pastillmarkedet i Norge vokste ifølge analysebyrået Nielsen med 9,5 prosent i fjor, og nyskapingen til Brynild Gruppen sto for nesten 60 prosent av denne veksten.

De to opprinnelige smaksvariantene, Sour og Fuzz, fikk i februar i år selskap av smaken Zest, og Brynild jobber kontinuerlig med videreutvikling av sitt nye pastilleventyr.

Pressenytt

Merket for god design

* Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring.

* Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..

* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.

* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte.

(Kilde: norskdesign.no)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS