Vafler1

Vafler er blitt veimat

Varme vafler går unna som aldri før på veikroer, flyplasser og bensinstasjoner. – Forbruket av ferdigvafler er nesten femdoblet de siste ti årene. Nå leverer vi fire millioner plater årlig, og veksten fortsetter, sier Thomas Lagarhus, fabrikksjef på Nortura eggprodukter.

Publisert

Vaffelsalget går til himmels på bensinstasjoner, veikroer og flyplasser. (Foto: Nortura)

Fabrikken ligger i Re i Vestfold og forsyner kiosker og spisesteder i hele landet med ferdigstekte, fryste vaffelplater.

– Vaffelpressa går døgnet rundt. Blant annet leverer vi nå til alle Esso-stasjoner i Norge. Det er også mange bedriftskantiner som har satt vafler på menyen, sier Lagarhus.

Vaffelplatene tines, varmes og serveres med ønsket tilbehør. På bensinstasjonene har vaflene allerede blitt en bestselger.

I hele landet

– De har slått veldig godt an over hele landet. Salget har økt måned for måned siden vi lanserte tilbudet for et års tid siden, sier Stine Solheim, leder for butikkavdelingen i Esso Norge.

Kjeden har blant annet introdusert begrepet vaffeltorsdag. Da er det knalltilbud på to vaffelplater og en kopp kaffe, noe som har blitt godt kjent blant bilistene.

– Omtrent halvparten av kundene foretrekker syltetøy på vaffelen. Den andre halvparten vil ha brunost. Og så finnes det en mindre, men entusiastisk gruppe som vil ha rømme til, sier Stine Solheim.

Nylig kom vaflene også på menyen i Narvesen og 7-Eleven.

Hver tredje uke

Folk lager fortsatt også mye vafler hjemme.

– Nordmenn spiser vafler om lag hver tredje uke i gjennomsnitt. De eldre er ivrigst, og menn spiser noe mer vafler enn kvinner, forteller Gunnar Thoen, markedsanalytiker i MatPrat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt.

Folk i Midt-Norge er aller mest glad i vafler, mens Oslo-folk ligger noe under gjennomsnittet.

25. mars markeres vaffelens dag.

Newswire

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS