Kulinarisk Akademi Pettersen Rønning Nilsen18

Kulinarisk Akademi vokser

I 2008 var sju årsverk knyttet opp til Kulinarisk Akademi. Med etableringen av «lokalavdelingen» i Mathallen er KA i kraftig vekst. Nå er det 22 ansatte i kompetansesenteret for mat og drikke i Oslo.

Publisert

Etableringen av Kulinarisk Akedemi i Mathallen har gitt selskapet et løft. Avtroppende kjøkkensjef for KA i Mathallen, Thomas Tokerød Pettersen (fra venstre), avdelingsleder i Mathallen, Elise Bratteng Rønning, og commis Anders Nilsen i KAs lokaler i Mathallen. (Foto: Morten Holt)

Denne våren har Kulinarisk Akademi ansatt Alexander Østli Berg som matfaglig rådgiver (Østli Berg vant blant annet NM i kokkekunst i 2008, og er med på det norske kokkelandslaget).

Andre matfaglige rådgivere på KA er blant andre Jostein Medhus og Espen Vesterdal Larsen, som også begge er inne på eiersiden, samt Frode Laupstad og Kenneth Haugland.

Styrke staben

Espen Vesterdal Larsen. (Foto: Morten Holt)

Dessuten er Matthew Webber (tidligere Palace Grill) ansatt som kjøkkensjef i Mathallen. Nåværende kjøkkensjef Thomas Pettersen trer av i løpet av forsommeren.

I staben finner du også vinkelnerne Celine Vannson og Marius Hansen, og planene er å ytterligere forsterke den vinfaglige kompetansen i løpet av kort tid.

Fire faste i Mathallen

– Etter oppstarten i Mathallen har vi fått et oppsving. Før vi åpnet i Mathallen var vi 12 ansatte, og nå er vi 22. Og vi regner med enda mer trøkk i år – i vårt andre hele driftsår i Mathallen, forteller avdelingsleder for Kulinarisk Akademi i Mathallen, Elise Bratteng Rønning, som er utdannet både som kokk og vinkelner.

I tillegg til avdelingsleder og kjøkkensjef, har to commiser fast tilholdssted i Mathallen.

Bedriftsmarkedet dominerer

Frem til nå har 80 prosent av våre kunder kommet fra bedriftsmarkedet. Nå intensiverer vi arbeidet med å nå frem til «mannen i gata», sier avdelingsleder for KA i Mathallen, Elise Bratteng Rønning. (Foto: Morten Holt)

Det arrangeres kurs nesten daglig i lokalene i andre etasje i Mathallen, men nå ønsker Kulinarisk Akademi også å bli mer synlige for «mannen i gata». Og da er livlige Mathallen, med rundt 20 000 besøkende i uka, rett sted å være.

– Frem til nå har nok rundt 80 prosent av våre kunder kommet fra bedriftsmarkedet, sier Elise Bratteng Rønning, som legger til at lokalene er egnet for matkurs og teambuilding fra åtte til 30 personer, og spesielle matopplevelser for grupper fra 60 til 200 personer.

Les hele saken og se flere bilder i magasinet Horeca (nummer 3 2014)

Powered by Labrador CMS