Hanen ost Alexander Hagstadius_Tingvollost

Norske matspesialiteter på utenlandske restaurantbord

Hanen har fått støtte av Landbruks- og matdepartementet til å gi lokalmatprodusenter opplæring i eksport av sine produkter. Hanen har ambisjoner om å tilrettelegge for at norske lokalmatprodusenter skal nå nye markeder.

Publisert

Tingvollsost på restaurantmenyene. (Foto: Alexander Hagstadius)

Det beste av norsk lokalmat har i dag en kvalitet på høyde med mye av det som serveres på anerkjente restauranter i Europa. I disse dager går det ut invitasjon til å være med i Hanens eksportprosjekt, og i første omgang vil det være osteprodusenter som deltar.

Oster på menyen

Ost fra Aalan gård. (Foto: Aalan Gård)

– For 15 år siden var det ingen som vurderte å ha norske oster på menyen, selv på norske restauranter. I dag har vi mange oster som kan konkurrere godt med oster fra hele Europa. Vi ønsker å bidra til at gjester på anerkjente restauranter i europeiske storbyer får nyte disse, uttaler daglig leder i Hanen, Bernt Bucher Johannessen.

Ost fra Orkladal Ysteri. (Foto: Peter Ostenfeld)

Prosjektet

Programmet består av flere faser, og inkluderer blant annet workshops, opplæring i eksportprosessen, formidling av andres erfaringer, studietur og deltakelse på matmesse i England.

Ost fra Voll Ysteri. (Foto: Ingeborg Skrudland)

Der vil deltakerne få anledning til å motta produktbedømmelser og knytte kontakter med potensielle kunder i restaurantbransjen.

Fått god effekt

Lokalmatprodusenter som har deltatt på internasjonale messer eller prøvd seg på eksport i liten skala, har fått erfaring, kunnskap og respekt som har hatt en svært god markedseffekt her i landet. Dette er et element som vil bli sterkt vektlagt i Hanens eksportprosjekt. Møter med et fremmed marked bidrar sterkt til bevisstgjøring av egen produkthistorie.

– Vi har mye å være stolte av innen norsk matproduksjon, og dette bør vi også vise frem internasjonalt, sier Bucher Johannessen.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS