I mars lanseres Corona på tapp i Norge. (Foto: Corona/AB InBev)

Nå lanseres Corona på tapp i Norge

Midt i koronapandemien lanseres et av verdens mest kjente ølmerker, Corona, på tapp i Norge. I mars blir utesteder her til lands blant de aller første i verden som kan servere det meksikanske ølet fra et nydesignet tappetårn.

Corona sikter mot å servere en ølopplevelse på om lag 100 utesteder i sommer – med iøynefallende tappetårn og med det berømte «limeritualet» med på veien fra flaske til spesialdesignede glass.

Norge – blant de første i verden med Corona på tapp

Corona på tapp i Norge. (Foto: Corona/AB InBev)

– Ingen forventet at 2020 skulle utspille seg slik det gjorde. Den opprinnelige planen for Corona i Norge var konsistent vekst landet over, i butikk og i utelivet. Men vi endte opp med å overgå alle forventninger, med 30,3 prosent vekst i butikksalg ifølge tall fra Nielsen. Samtidig vet vi dette er en vekst som har kommet sammen med omkostninger for utelivet som bransje, sier Philip van der Stegen, som leder det norske kontoret til bryggerigiganten AB InBev.

Han ser tilbake på fjorårets oppsiktsvekkende vekst for Corona med blandede følelser, og føler med entreprenører i bransjen som har blitt rammet både profesjonelt og personlig av situasjonen. Nettopp derfor er han glad for å stå klar med en god nyhet foran årets utepils-sesong. For etter knallsuksess under lanseringen i Storbritannia forrige vinter, blir Norge blant de fem første land i verden som får Corona på tapp.

Tappetårn med limeholder

Tappetårnene har en egen limeholder. (Foto: Corona/AB InBev)

I disse dager står 100 spesialdesignede tappetårn klare til å installeres på utesteder og serveringssteder rundt om i landet. Tårnet tiltrekker kundenes oppmerksomhet med et stilfullt Corona-skilt, som lyser opp de saftige limefruktene som henger fra eget etui. Mens en glassrute viser forfriskende bobler i øyehøyde når det skjenkes i glasset. Designet skiller seg ut fra konkurrentene med godt håndverk i tre og metall, fullstendig plastfritt i tråd med Coronas bærekraftige profil og engasjement mot forurensing i verdenshavene.

Serveringsstedene får også skreddersydde glass i ikonisk Corona-stil, med referanser til den velkjente flasken. Designet for å kunne videreføre det berømte «limeritualet, som er en integrert del av servering av Corona enten fra tapp eller på flaske.

Ritualet signaliserer ølens forfriskende natur, samt et jevnt nivå av kvalitet fra merkevaren. For også på tapp serveres Corona aller best med en limebåt på kanten av glasset.

Fatøldrevet uteliv

100 Corona-tappetårn skal være på plass på norske serveringssteder i god tid før sommersesongen 2021. (Foto: Corona/AB InBev)

Med et uteliv i Norge som er fatøldrevet, kombinert med posisjonen merkevaren Corona har her til lands (98% på gjenkjennelse, og 78% på «consideration», ifølge markedsundersøkelser fra Kantar Group i 2019), kan man på alle måter snakke om et utappet potensiale.

I første omgang lanseres Corona Draught i begrenset omfang. Noen utvalgte aktører er alt signert, men det finnes fortsatt mulighet for interesserte utesteder til å sikre seg en plass blant de 100 første.

Lansering i mars

AB InBev sikter på lansering av tapp i mars, med nødvendige forbehold. Målet er at alle de 100 tappetårnene er installert i god tid før sommersesongen.

Passende nok. For verden over forbindes Corona med solskinn, friluft og fritid. Og det er liten tvil om at vår hunger etter frihet og fritid om noe vil være enda høyere enn før, når restriksjonene etter all sannsynlighet gradvis fases ut fremover. Ta reiserådene, og forandringer av ferievaner, fra utenlands til innenlands. Med Corona på tapp, får enda flere forbrukere tilgang til et velkjent og kjært ølprodukt.

AB InBev

«Bryggeriet AB InBev er klar for å feire lysere tider sammen med bransjen og forbrukerne. I tide til årets første utepils og en gradvis utfasing av skjenkestoppen, kommer Corona på tapp til 100 norske utesteder. Med Corona på tapp og smaken av solskinn, lime og fritid - alt man forbinder med den ledende merkevaren i premiumsegmentet i det norske ølmarkedet. Erfaringer fra lansering i Storbritannia viser kraftig mersalg og god margin for de deltagende utestedene», heter det i en pressemelding.

Du finner mer informasjon på ab-inbev.no

Corona

Corona er det ledende ølmerket i hjemlandet, Mexico.

Corona er også det mest populære meksikanske ølet over hele verden, eksportert til mer enn 180 land.

Corona Extra ble først brygget i 1925 på Cervecería Modelo i Mexico City og produseres fortsatt med stolthet i Mexico.

Corona er en pioner innen bryggeribransjen ved å være den første til å bruke en transparent flaske. Med «La Cerveza Mas Fina» plassert i solen på flasken, viser Corona med stolthet frem sitt boblende øl. Hver glassflaske produseres i en glassfabrikk i Mexico, eid av merket selv. Kunstverket på flasken er malt, og fremhever engasjementet for kvalitet i emballasjen og den meksikanske arven.

Ingen Corona er komplett uten lime. Limeritualet gir ølet en naturlig karakter, smak og forfriskning, og er en integrert del av en opplevelse som er virkelig unik for Corona. Merket er synonymt med strandliv og friluftsliv.

Les mer på Corona.com

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS