
Dette er de norske utstillerne på Grüne Woche
I dag starter Grüne Woche 2019 i Berlin i Tyskland. Over 400 000 mennesker er ventet til den store mat-, drikke- og reiselivsmessen, der Norge har rundt 80 utstillere.

Messen starter som nevnt i dag, fredag 18. januar, der den norske standen åpnes av landbruks- og matminister Bård Hoksrud. Den norske standen er å finne i Hall 8.
Grüne Woche pågår for øvrig helt frem til søndag 27. januar.

Nord Norge, Fjell-Norge og Trøndelag
I år er det regionene Nord-Norge, Fjell-Norge og Trøndelag som representerer Norge (se utstillerlisten lengre ned i saken). Nærmere 80 utstillere fra de tre regionene skal servere det beste Norge har å by på.
«Den norske deltakelsen på Grüne Woche er et ledd i å bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Norges deltakelse på Grüne Woche skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Målet er å stimulere til samarbeid og nyskaping på tvers av geografiske grenser og næringsgrenser», skriver Regjeringen.no.
Norske restaurant i regi Fursetgruppen
Som tidligere er det Fursetgruppen som skal drives den norske restauranten på Grüne Woche. Kjøkkenet drives av et stort team med kokker og lærlinger fra restaurantgruppen i Oslo.

Baren er drevet av bartender og akevittekspert Lars Ole Ørjasæter, og her vil du kunne smake et bredt utvalg av norske drikkevarer fra store og små bryggerier samt akevitt fra flere produsenter.
På Ostehjørnet finner du Tine og Norsk Gardsost.
Ask Gård Foredling fikk «Bedriftsutviklingsprisen»
Den norske deltakelsen i Berlin ble tjuvstartet torsdag ettermiddag, da «Bedriftsutviklingsprisen i landbruket» ble delt ut.
Prisen, heder og 250 000 kroner, var det Ask Gård Foredling fra Buskerud som stakk av med.
– Å motta denne prisen er utrolig inspirerende og gir oss en styrket konkurransekraft. Det skjer så mye spennende blant norske matprodusenter i dag. Å bli trukket frem her som vinner her i dag, er en stor anerkjennelse og noe vi tar med i det videre arbeidet med å utvikle Ask Gård, sier Anne Marthe Evang.
Ask Gård Formidling har fått «Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2018». Fra venstre: Landbruks og matminister Bård Hoksrud, Kristoffer Evang og Anne Marthe Evang, Ask Gård og Leon Bakkebø, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge. (Foto: Innovasjon Norge)
De andre nominerte var Kringler Gjestegård AS fra Akershus og Stavanger Ysteri AS/Kolbjørn Anda fra Rogaland. Du kan for øvrig lese mer om Kringler Gjestegård i den første magasinutgaven av Horeca i 2019.
Les mer om Ask Gård Foredling og de andre nominerte her
Norske utstillere på Grüne Woche 2019
Under finner du alle norske utstillere på Grüne Woche 2019.
Fjell-Norge
Bardøla Hotell (Hallingdal Opplæringskontor)
Bø Hotell
Fausko Skysstasjon/F ausko Gjestegard
Harahorn Hotell (Hallingdal Opplæringskontor)
Noraker Gård
Opplærings kontoret Brimi-Kjøken
Setesdals lefser og brau
Nord-Norge
Arktisk Mat og Mosjøen videregående skole
JUGA
Røstlam
Toves Tradisjonsmat og Blomster
Trøndelag
Midtbyen management / Trøndelag Reiseliv
Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)
Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her
Her kan du abonnere på magasinet Horeca
Grüne Woche
Internasjonal Grüne Woche 2019 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 18. til 27. januar. IGW er en av verdens største messer for mat, reiseliv og landbruk.
Arrangeres i 2018 for 84. gang.
På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1600 utstillere med over 100 000 produkter fra hele verden. Det ventes over 400 000 besøkende.
Norge deltar på messen for 32. gang i 2019.
I 2019 vil det være om lag 80 utstillere fra tre regioner i Norge. Nord-Norge, Trøndelag og Fjell-Norge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling.
I 2018 for første gang ble det omsatt varer for over 50 millioner euro i løpet av de 10 dagene messen varte. 1650 utstillere fra 66 land, landbruksministere fra alle verdens kontinenter og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner var innom messen i 2018.
Les mer på Gruenewoche.de.