Konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen. (Foto: Gry Traaen)

Thon Hotels topper sosial innovasjonsliste

Thon Hotels er en av vinnerne av Norsk Innovasjonsindeks sosiale innovasjoner-pris i 2019.

Publisert

– Siden 2012 har Olav Thon Gruppen og Thon Hotels vært en del av FN-initiativet Global Compact. Vi ønsker å gjøre vårt beste for å drive virksomheten i tråd med prinsippene som blant annet omhandler menneskerettigheter, anti-korrupsjon og miljø. Bærekraft er et viktig område for oss. Thon Hotels har lagt ned mye arbeid i økonomisk samfunnsansvar og bærekraftig drift, sier konserndirektør for Thon Hotels, Morten Thorvaldsen, i en pressemelding.

Søkelys på miljø og grønn drift, mangfold og inkludering

– I 2019 har vi satt søkelys på miljø og grønn drift, mangfold og inkludering. Alle våre egeneide hoteller er miljøfyrtårnsertifisert og vi jobber kontinuerlig med å redusere energiforbruk og matsvinn. Med 80 Thon-hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam er vi også en døråpner til arbeidslivet for mange uten utdannelse eller arbeidserfaring. Inkludering, mangfold og videreutvikling av unge talenter i reiselivsbransjen er svært viktig for oss, derfor samarbeider vi også med Ringer i Vannet, Pøbelprosjektet og NAV. Vi er eid av Olav Thon Stiftelsen som igjen bidrar med støtte til forskning, undervisning og samfunnsnyttige formål. Vi er glade for at vårt arbeid med både miljø, samfunnsansvar og bærekraft legges merke til av gjestene våre og vi jobber videre med å bli enda bedre, sier Thorvaldsen.

Sosiale innovasjoner i tråd med FNs bærekraftsmål

– Thon Hotels tar gjennom sine ulike grep/innovasjoner sosialt ansvar gjennom sitt fokus på miljø og redusert matavfall og inngår dermed på listen over ti på topp bedriftene innen denne kategorien og er rangert som nummer 6. Sosiale innovasjoner er i tråd med FNs bærekraftsmål forventet å spille en sterk rolle fremover med sterk innvirkning på kundenes oppfatning av hvor innovative bedriftene er, sier professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole sier:
Sosial innovasjonsindeks (SII) rangerer om kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviterer som nyttige for samfunnet og miljøet. En høy score på denne indeksen betyr at kunder oppfatter bedriften som en driver av positive samfunns- og miljøendringer, og om bedriften innoverer i henhold til FNs bærekraftsmål.

Norsk innovasjonsindeks er utviklet av Senter for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole.

Les mer på nhh.no/norsk-innovasjonsindeks

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS