Harald Dahl (til venstre) står bak Futurum Seafood AS, mens Kjell Olav Rugset er gründeren bak MS Donna.
Harald Dahl (til venstre) står bak Futurum Seafood AS, mens Kjell Olav Rugset er gründeren bak MS Donna.

Skal erobre verden med de beste fiske- og skalldyrsproduktene

Futurum Seafood AS, eier av merkevaren Vaag, kjøper MS Donna AS. Sammen har selskapene satt seg som mål å erobre verden med de beste fiske- og skalldyrsproduktene fra det iskalde Nord-Norge.

Harald Dahl (til høyre) er gründeren av Futurum Seafood AS, som etablerte en produktportefølje basert på villfanget fisk i fra Lofoten og Vesterålen.
Harald Dahl (til høyre) er gründeren av Futurum Seafood AS, som etablerte en produktportefølje basert på villfanget fisk i fra Lofoten og Vesterålen. I midten Mari Hektoen og til venstre Kjell Olav Rugset.

Harald Dahl er gründeren av Futurum Seafood AS, som etablerte en produktportefølje basert på villfanget fisk i fra Lofoten og Vesterålen under merkevaren Vaag.

Codfarmers

Dahl var tidligere gründeren bak Codfarmers AS, som var pioner innenfor torskeoppdrett.

I Codfarmers AS ble det laget torskeloin-produkter, basert på oppdrettstorsken under merkevaren Strøm. Den ble en stor suksess i norsk dagligvare, og som avdekket et behov innenfor dagligvare- og restaurantmarkedet for premium sjømatprodukter fra hvitfisk.

Dahl og også vært grunder bak og børsnotert Infostream AS og var konsernsjef og en av hovedaksjonærene i Link Mobility AS ved børsnoteringen i 2013. 

Beste kvalitet

Futurum Seafood står bak Vaag-produktene.
Futurum Seafood står bak Vaag-produktene.

Futurum Seafood ønsker å betale litt mer for råstoffet – i håp og tro på at finnes konsumenter som er villig til å betale litt mer for å få en bedre kvalitet.

– Nå har det solgt litt over 80 000 pakker med Vaag Skrei, og det vanligste spørsmålet vi får er «har dere flere produkter». Vi har gjennom koronaårene arbeidet med produktutvikling, og den forbindelsen traff vi Kjell Olav Rugset (MS Donna), uttaler Dahl.

Kongekrabbepioner

Kjell Olav Rugset står bak MS Donna.

Kjell Olav Rugset har jobbet med kongekrabbe, fra teine til tallerken, siden 2010, og har vært en internasjonal pioner innen næringen på utvikling og bærekraft. Han har selv vært yrkesfisker i Finnmark i fire år på sjarken M/S Donna.

– I Kjell Olav Rugset fant jeg en som har like stor lidenskap for kongekrabbe som jeg har for fisk. Vi fant umiddelbart tonen, og svømmer i samme retning. Det ble raskt klart for oss begge at den raskeste veien til markedet med våre produkter er gjennom en felles produktfamilie bestående av superpremium fisk og skalldyr fra Nord-Norge, sier Harald Dahl.

Les også: MS Donna vil utnytte hele kongekrabben (desember 2020)

Enda en produksjonsbedrift i Henningsvær

De siste årene har Futurum Seafood AS etablert en produksjonsplattform for hvitfisk i Henningsvær og hovedsakelig solgt Vaag Skrei til utvalgte butikker i Norge.

– Nå som verden gradvis vender tilbake til normalen etter koronapandemien, har vi begynt med eksport til utvalgte markeder. Vinteren 2024 vil vi starte opp vår andre produksjonsbedrift i Henningsvær, noe som vil øke vår produksjonskapasitet betydelig, sier Harald Dahl.

De gode historiene

«I Norge har vi valgt å markedsføre veldig mye av vår sjømat under varemerket «Norwegian Seafood», og det var nok riktig da man skulle bygge et stort marked for norsk laks, men denne kollektive tankegangen har underminert mange av de fantastiske historiene som finnes innfor for norsk sjømat sektor. Vi har kanskje verdens beste sjømat i fra noen av verdens reneste havområder, men i altfor stor grad blir de ubearbeidet råvarene bare puttet i isoporkasser og sendt ut av landet. Jeg pleier å si at, tenk om Frankrike skulle sagt til alle sine vinbønder; vi har en god ide – vi skal slutte å kalle vinene våre Lafite, Haut Brion, Mouton Rothschild etc.. Vi skal nå kalle alt for French Wine, og så skal vi sende alle druene våre til Algerie så de kan presse de og tappe dem på flasker. Det er det vi gjør med en altfor stor andel av norsk sjømat. Vi har mange utrolig flinke fiskere og aktører, som er i verdensklasse når det gjelder å behandle sjømaten vår, og som fortjener større oppmerksomhet. Deres historie forsvinner når vi både har en innkjøpsordning via råfiskloven som belønner de flinke fiskerne og de ikke så flinke med lik pris for fisken. Når dette kombineres med generisk markedsføring av norsk sjømat, klarer vi ikke å løfte frem alle de gode historiene og vi klarer ikke å belønne, godt nok, de flinke fiskerne», skrives det i en pressemelding fra de to selskapene.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS