Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

Vil stoppe seksuell trakassering i horecabransjen

Ansatte i hotell- og restaurantbransjen har fem ganger høyere risiko for å bli seksuelt trakassert enn ansatte i andre bransjer. Nå tar Parat grep og kjører egen kampanje mot seksuell trakassering.

Julebordstiden er høysesong for seksuell trakassering av ansatte i servicebransjen.

Rådgiver for Parat, Ståle Botn.
Rådgiver for Parat, Ståle Botn.

– Du har fem ganger høyere risiko for å bli seksuelt trakassert hvis du jobber i hotell- og restaurantbransjen enn på andre norske arbeidsplasser. Derfor setter vi nå søkelyset på seksuell trakassering i hotell- og restaurantbransjen. Her er problemet langt større enn blant andre grupper Parat organiserer, sier rådgiver for Parat, Ståle Botn.

1 av 5 i servicebransjen utsatt for seksuell trakassering

Alle har rett på en trygg arbeidsplass fri for trakassering eller uønsket seksuell oppmerksomhet. Likevel har fire prosent av ansatte på tvers av alle bransjer opplevd å bli seksuelt trakassert på jobb, viser en undersøkelse fra Folkehelseinstituttet (FHI) fra 2022.

Kvinner er mer utsatt for trakassering enn menn – på alle arenaer. Yngre er mer utsatte enn eldre. Ansatte i servicebransjen er blant de aller mest utsatte. Her har om lag 20 prosent opplevd seksuell trakassering. Det er langt over gjennomsnittet.

«Jeg er på jobb»

Illustrasjon:
Illustrasjon:

Derfor tar Parat, som har mange medlemmer i servicenæringen, kampanjegrepet for andre året på rad.

– Parat har nå vokst så mye i hotell- og restaurantbransjen at våre tillitsvalgte ønsket en egen kampanje, sier Botn.

Som et ledd i kampanjen deler Parat blant annet ut buttons med påskriften «Jeg er på jobb» til ansatte i bransjen. Håpet er at denne påminnelsen kan forhindre gjester fra å tråkke over grenser.

Minner om at ansatte er på jobb, ikke på menyen

Tafsing, klapsing, slibrige kommentarer eller sjenerende plystring – uønsket seksuell oppmerksomhet eller trakassering kan komme i ulike former.

Budskapet i Parats kampanje er klart: Ingen i servicebransjen skal tåle en hånd på rompa, kommentarer om utseende eller annen uønsket seksuell oppmerksomhet. De ansatte er på jobb. De fortjener respekt.

– I servicebransjen er det mange unge arbeidstakere som har sitt første møte med arbeidslivet. Å jobbe innen hotell og restaurant er givende, spennende og utfordrende, men rekrutteringsproblemene er store. At såpass mange utsettes for seksuell trakassering, hjelper ikke på bransjens rykte, påpeker Botn.

Arbeidsgiver har et stort ansvar

Det er arbeidsgivers ansvar å håndtere situasjonen.
Det er arbeidsgivers ansvar å håndtere situasjonen.

Å bli utsatt for seksuell trakassering kan få store konsekvenser. Det kan føre til misnøye i livet generelt, og mistrivsel på arbeidsplassen – noen ganger i så stor grad at det fører til oppsigelse, viser forskning. Arbeidsgiver har et stort ansvar for at ansatte ikke blir trakassert; det er arbeidsgiver som skal sørge for at arbeidsmiljøet er trygt. Skulle ansatte likevel oppleve å bli seksuelt trakassert, er det arbeidsgivers ansvar å håndtere situasjonen.

– Denne kampanjen er en viktig påminnelse hvor vi får belyst problemet, men også synliggjort verdien av å jobbe forebyggende. Det må starte med en reell risikokartlegging på det enkelte arbeidssted hvor arbeidsgiveren har et spesielt ansvar for å avdekke risikofaktorer og finne forebyggende tiltak i samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten, sier nestleder for Parat, Anneli Nyberg i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS