StrømtorskTerjeNess.jpg

Strøm-torsken vokser videre

Norske fiskeelskere fortsetter å tømme disken i landets store dagligvarebutikker for fersk torskeloin fra Saltstraumen. Nå økes den hjemlige distribusjonen av Strøm. I løpet av sommeren testlanseres den helnorske torskens indrefilet i Sverige og Sveits.

Publisert

Administrerende direktør Harald Dahl i Codfarmers opplever sterkt økende etterspørsel etter Strøm, fersk torskeloin fra Saltstraumen. Her sammen med kjendiskokk og tidligere verdensmester Terje Ness, som ukentlig serverer flere hundre kilo Strøm-torsk til sultne kunder i restauranten Oro i Oslo.

- Etterspørsel og salg har vært over all forventning siden lanseringen i november i fjor. I dag selges Strøm i 232 dagligvarebutikker og supermarkeder i Meny-Ultra. Ukentlig opplever kunder dessverre å komme til tomme fiskedisker i enkelte butikker. Nå tar vi grep som sikrer at nordmenn skal få enda bedre tilgang til dagfersk torskeloin fra Saltstraumen, sier administrerende direktør Harald Dahl i det norske havbrukselskapet Codfarmers.

-Utsolgte produkter er et luksusproblem for oss som produserer og selger, men leit for kunder som ønsker dagfersk skinn- og benfri torskeloin på middagsbordet. For å møte økt kundetilgang, har vi blant annet trappet opp produksjonen og optimalisert bestillingsrutinene, sier han.

Avtale med ICA

En fersk avtale med ICA-kjeden gjør Strøm tilgjengelig i nye 38 butikker allerede fra neste uke. Dessuten lanseres et helt nytt privat label-produkt – Fiskemannens torskefilet – i samarbeid med Norgesgruppen.

- Fiskemannens torskefilet er enkelt forklart ytrefileten fra den samme, ferske torsken som vi skjærer Strøm-loinen fra. Dette produktet lanseres nå i store deler av KIWI- og Spar-kjeden. Kvaliteten er like god, og størrelsen på de to filetene i pakken er tilpasset norske forbrukere. Det nye produktet gir markant bedre utnyttelsesgrad på fisken, og øker marginene hos Codfarmers, sier Dahl.

-Vi har forespørsler fra andre norske matvarekjeder, som ønsker Strøm i sitt sortiment. I løpet av de tre neste månedene testlanserer vi torsken i Sverige og Sveits. Her har kjedene og forbrukerne gode erfaringer med fersk laks fra Salma, og store forventninger til Strøm, som virkelig er i ferd med å befeste seg som det nye navnet på fersk torsk, sier Dahl.

- Kresne forbrukere

Strøm-torsken er alet opp ved Codfarmers produksjonsanlegg i Saltstraumen utenfor Bodø. Torsken er filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen, og på plass i ferskvaredisken i butikkene under ett døgn etter at den gjorde sine siste sprell.

- Norske forbrukere blir stadig mer kresne når det gjelder ferske matvareprodukter. De ønsker et enkelt, superferskt fiskeprodukt som leverer samme kvalitet og opplevelse hver gang man kjøper det, sier Harald Dahl.

Pressemelding/NTBinfo

"
Powered by Labrador CMS