Øltrenden bare fortsetter

Til tross for knallharde begrensninger når det gjelder markedsføring, er ølet i fremgang. Trenden har vært soleklar de siste årene; både barer, restauranter og hoteller satser mer på øl, og gjerne også på litt spesielle typer.

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 1/2013 - Skriv inn kommentarer nederst på siden.

Øl som matfølge er blitt mer utbredt enn for bare noen få år siden. Det har kommet stadig flere nye spennende mikrobryggerier her til lands, som skaper lokal identitet og verdiskapning. Og kvalitetsøl.

Du får ikke lenger bare servert en type lager i restauranten eller baren. Det blir stadig flere typer å velge i, som igjen passer til forskjellig typer mat. Øl inneholder ikke tanniner, og svært sjeldent syre. Det gjør øl til et utmerket følge til de fleste retter.

Og det er ikke lenger bare mannfolka som drikker øl. Nå viser en amerikansk trend at mikrobryggeriene og barene har fått en ny, smaksbevisst kundegruppe: Stadig flere unge amerikanske kvinner overrasker nemlig bartenderen ved at de vil ha en IPA (India Pale Ale) fremfor en Chardonnay eller Riesling.

Kanskje litt overraskende: I et tidligere nummer av Horeca fortalte den svenske smakseksperten Magnus Svensson oss at kvinner visstnok er skapt mer smaksømfintlige enn menn.

– Spesielt kvinner er vare på bitter smak. Opprinnelsen til denne varheten, stammer helt tilbake til steinalderen, da kvinner passet på at barn ikke fikk i seg noe som var giftig. Bitterhet kan nemlig være et varsel om gift, uttalte han.

Med Petter Nome i førersetet i BROD har ølet fått et oppsving. Han har kjempet bryggerienes sak overfor kokkemiljøer, restaurantbransjen og reiseliv. Og fått respons. Han har riktignok ikke nådd helt frem hos de politiske beslutningstakerne. Det er nemlig ikke politisk korrekt i Norge å si ja til alkohol.

– Utenlandske vin- og spritgiganter er ett tastetrykk unna. Men kortreist, godt norsk øl med langt mindre alkohol skal holdes hemmelig. Det er tragikomisk, har Nome uttalt.

– I rusmeldingen 2013 skal vi ha en gjennomgang av redaksjonell omtale av alkoholprodukter, uttalte nylig saksordfører Kjersti Toppe (Sp) til VG. Ønsket er å stramme ytterligere inn.

Da siterer jeg gjerne Ølportalens blogger Tom Young: «Vi som skriver om øl, har ikke søkelys på hvordan man blir fullest mulig, eller hvordan man raskest kan ødelegge sin egen lever. Øl er kultur, og vi skriver om øl som en del av den norske kulturtradisjonen, som smaksopplevelser og som følge til god mat. Jeg vil hevde at øl- og vinskribenter har en misjon i forhold til at folk endrer sine drikkevaner ved å drikke med måtehold og med større vekt på smak enn på rus». Jeg henger meg på.

Morten HoltRedaktør

Powered by Labrador CMS