Lillehammer Storkjøkkensenter: Fra venstre Stian Lier, Jørn Strøm, André Solbakken,Knut Leerbeck, Magnus Storsletten og Ole Tom Lyseng. (Foto: Brede Hemma)

Ansatte har sprudlet i koronatiden

Koronapandemien stoppet mange i storkjøkkenbransjen. Men lagarbeidet i Lillehammer og Fredrikstad Storkjøkkensenter snudde alt. Ansatte ble involvert, omsetningen har økt, og nå se ser 2020 lyst ut.

– Vi skulle utføre mengder med oppdrag til våre vinterdestinasjonskunder, Hafjell, Trysil, Kvitfjell, Hemsedal, og forberede vår og sommerturismen. Da stengte AS Norge alle hoteller og restauranter. Sykehjem og sykehus, som er våre største oppdragsgivere, og vi har lange og faste kunderelasjoner, stengte døra for eksternt personell. Det samme gjaldt skoler og barnehager. Ingen kantiner fikk lov til å holde åpent, og måtte permittere ansatte. Vi måtte finne løsninger, og våre ansatte gjorde en kjempejobb, melder daglig leder, Brede Hemma.

Hadde leveransene klare

Brede Hemma (Foto: Morten Holt)22

Vi hadde store leveranser planlagt de kommende ukene etter at alt var stengt. Varer var innkjøpt, og frykten for stengte anleggsplasser var stor.

– I en slik situasjon er det lett å miste motet, gi opp, legge seg i fosterstilling og vente på at noen kommer og sier at alt er over. Alle vi snakket med, i bransjen, utenfor bransjen, konkurrenter, produsenter, bank og finans, rådet oss til å permittere; snakk med banken, stopp husleie, stopp investeringer, stopp bestillinger, sikre verdier. Det var ikke et alternativ for vår gjeng. En fantastisk kreativitet, pågangsmot og gründertanker blant alle ansatte, gjorde at vi fikk selskapene til å virke i denne perioden, sier Hemma.

Ansatte sprudlet

Fredrikstad Storkjøkkensenter: Fra venstre Jonas Jøndal, Henrik Foss og Øyvind Grimstad. (Foto: Brede Hemma)

– De ansatte sprudlet av kreative forslag på hva vi kunne gjøre, forteller Brede Hemma:

«Vi kan montere på natta»S

«Jeg kjører service på kvelden når jeg er hjemme med barna på dagen»

«Hvem trenger oss mest»?

«Hvilket utstyr må fungere i denne situasjonen»?

«Hva slags utstyr trenger markedet nå?

«Hvilke fabrikker har produksjon»?

– Den største verdien i et selskap er de ansatte. Når vi blir presset, som vi har blitt nå, viser de viljestyrke. «Det umulige ser håpløst ut, helt til det er gjort», sier Hemma.

Aktivitet og gründertanker

– Lillehammer og Fredrikstad Storkjøkkensenter valgte stikkordene aktivitet og gründertanke. Det ble en liten besettelse og en positiv intern konkurranse, ref. melding fra en tekniker til alle ansatte i begge selskaper: «jeg har solgt seks vinglass i dag!!!». Vi skulle ha salg og service også i denne perioden, vi skulle stå solid for våre kunder også etter korona. Dette resulterte i at alle prosjekter ble gjennomført, enormt med service ble gjort på sykehjem og sykehus, og gode kontrakter ble inngått. Ingen ansatte permittert i perioden for Lillehammer, kun ansatte kun ble prosentvis permittert i Fredrikstad i starten, sier Hemma.

Lillehammer Storkjøkkensenter

* 25 % omsetningsøkning første halvår 2020 – sammenlignet med toppåret 2016

* 20 % større ordrereserve en ved et normalt år

Fredrikstad Storkjøkkensenter

* 11 % høyere serviceinntekter enn ved et normalår.

* 50 % større ordrereserve/inngått i koronaperioden enn ved et normalår.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS