Taylor Swift i aksjon i Stockholm.
Taylor Swift i aksjon i Stockholm.

Taylor Swift valgte bort Oslo og København

-Tackar, sa Stockholm, og kammet hjem 500 millioner i meromsetning.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

Denne kronikken er skrevet av Bjørn B Jac0bsen, Republik 

En halv milliard tjente Stockholm by på de tre Taylor Swift-konsertene i pinsehelga. Oslo og København står på tribunen når giga-artistene i superligaen lander i Skandinavia.

Vi har snakket om det i Norge i årevis, men aldri tatt tematikken «store begivenheters betydning» på fullt alvor. Vekslende byråd i Oslo har sagt joda og jada i årevis, uten at noe har skjedd. Når Oslo i 2024 framstår som en av Europas virkelige attraktive besøksmål, er det på høy tid at byens politiske ledelse ikke bare sier joda og ja,da, men faktisk handler og satser skikkelig.

Stockholm er vinneren

Taylor Swift i aksjon i Friends Arena, som denne sommeren blir til Strawberry Arena.

Denne sommeren er Stockholm vinneren, med tre Taylor Swift-show og to Springsteen-konserter på Friends Arena i juli. Eller rettere sagt; når Springsteen går på scenen, har Friends Arena blitt Strawberry Arena, takket være en ikke ukjent jordbærselger fra Porsgrunn.

Vi får vel bildet Petter, når du spiser jordbær med The Boss og Little Sopranos Steven?

De siste årene har Göteborg gjort rent bord med Ullevi, Nordens største konsertarna. Byen har hatt milliardomsetning med giga-artister som Coldplay, Metallica og Ed Sheeran. Men, denne sommeren er det stille på Ullevi, også fordi færre av de største artistene er på Europa-turné.

Samfunnshuset Telenor

Taylor Swift.
Taylor Swift.

Norge og Oslo parkeres dessverre i mangel på arena. Slik er det og slik vil det fortsette inntil Oslo får en permanent arena med tilstrekkelig kapasitet. Telenor Arena blir som samfunnshus å regne når Swift spiller syv konserter på Wembley i sommer, med 90.000 publikummere pr konsert, 630.000 mennesker i alt. Da forstår man at Norge og Oslo ikke en gang er oppe til vurdering. Superligaen i artistverden har blitt milliardindustri.

Hva sier byrådslederen?

Spørsmålet er: Skal Oslo få en arena med kapasitet til å huse de største artistene, eller mener politikerne at dette ikke er et interessant, og dermed heller ikke et politisk prioritert tema? Og; hva med de store eiendomsinvestorene i Oslo, ser de mulighetene for å initiere et joint venture med Oslo kommune og et knippe selskaper? Hva sier Christian Ringnes, Petter Stordalen, Olav Thon, KLP Eiendom eller andre med kunnskap og spenstige vyer? Hører vi et initiativ?

Friends blir Strawberry Arena

På selveste 17. mai opptrådte Taylor Swift på Friends Arena, som snart blir til Strawberry Arena.
På selveste 17. mai opptrådte Taylor Swift på Friends Arena, som snart blir til Strawberry Arena.

Det var i Friends Arena Swift-hysteriet utspilte seg under tre konserter i pinsehelga. 200.000 billetter ble revet bort allerede i juli i fjor. Man regner med at 120.000 var tilreisende, fra ikke mindre enn 130 land. 10.000 fra både Norge, Danmark og Finland

Les også: Nordens største eventarena blir til Strawberry Arena (januar 2024)

Dette er arenaen Petter Stordalen døper til Strawberry Arena 1. juli. Nei, han har ikke kjøpt anlegget. Strawberry blir navnesponsor for arenaen med en kapasitet på 50.000 publikummere på idrettsarrangementer, og 65.000 på konserter.

Konstellasjon for Oslo?

Dette er nasjonalarenaen for svensk landslagsfotball, og eies av Sveriges Fotballforbund, Peab (entreprenør), Folksam (forsikring), Fabege (eiendom), Jernhusen (statlig eiendomsselskap) og Solna kommune. En type konstellasjon som med gjerne kan kopieres i Oslo.

Ullevaal Stadion har til sammenligning en kapasitet på 28.000, mens Ullevi i Göteborg har en konsert-kapasitet på 75.000. Parken i København, danske landslagets stadion, har en kapasitet på 50.000 for konserter.

Swift og Beatles

Swift-hysteriet ser ikke ut til å ha noen ende...
Swift-hysteriet ser ikke ut til å ha noen ende...

Swift-hysteriet er ikke umiddelbart enkel å forstå, selv for de av oss som har jobbet med musikk og mega events i årevis. At denne 34 år gamle syngedamen, av Forbes erklært til dollar-milliardær i april, for tiden utløser elleville Beatles-tilstander over hele verden, er et fenomen jeg overlater til sosiologer å kikke nærmere på. Hva får horder av mennesker verden over til å kategorisere seg selv som Swifties?

Cecilie Langum Swifties Becker

Selv den ellers beherskede økonomi-kommentatoren i NRK, Cecilie Langum Becker, fortalte på NRKs DagsnyttAtten om hennes Paris-besøk for å se Swift, med en entusiasme som ville trumfet enhver rentesenking fra Norges Bank. 44 år gammel er jo ikke Becker for fjortis å regne, men kanskje er det Swift-jubalongen og adrenalinkickene i Swifties-sfæren som gjør at hun orker med alle rentehevningene.

Men, tror du ikke den godeste Torbjørn Røe Isaksen satt sammen med Swifties Becker i TV-ruta, og snakket Swift. Vi som trodde han var en tillitsfull rocker. Der ser man. Swift gjør åpenbart noe med folk.

Omsetter sju milliarder kroner

Eras-turneen startet i mars og avsluttes i Canada i desember. Hvor mange milliarder 34-åringen har omsatt når jula ringer inn, er utfordrende selv for kalkulatorer kjøpt utenfor Clas Ohlsson. Det snakkes om tidenes turnérekord med en omsetning på over sju milliarder kroner. Selv tjener Swift i snitt 140 millioner kroner pr konsert, som tilsvarer årsomsetningen til en mellomstor norsk bedrift. Det drar Swift inn i løpet av tre timer.

Spinnvill utvikling

Økonomien i denne giga-sfæren med Swift, Stones og den engere krets av artister som fyller verdens største stadioner, har blitt spinnvill. Et faktum ikke minst norske festivalarrangører sliter med, selv om dette nivået er lysår unna realismen for norske festivaler. Store artister over en lav sko har etter hvert fått en prislapp som kan ruinere nattesøvnen for de fleste som skal produsere og arrangere.

Dollar-milliardær

Swift er dollar-milliardær med en anslått formue på 1,1 milliarder dollar.

Om ikke mange dagene står hun på den gedigne Estadio Santiago Bernabeu i Madrid, 29. og 30. mai, en arena med en kapasitet på 85.000 mennesker. Og så denne da; to konserter i juni og hele fem konserter i august på ærverdige Wembley, med en kapasitet på 90.000. Syv fullsatte hus på Wembley, blir svimlende 630.000 mennesker.

Swift påvirker verdensøkonomien

Hva konsertene i seg omsetter er én side av saken, men hva Taylor Swift betyr for økonomien i alle de store byene hun besøker, er en annen, og ikke uvesentlig side. Meromsetningen er så stor at økonomer snakker om inflasjons-påvirkning, fordi prisene går til himmels. Hotellprisene øker gjerne 300 prosent, og hoteller i flere amerikanske storbyer melder om salg for historiebøkene.

Swift-smultring til 647 kroner

Ja, hva er det ikke man tjener kroner på i kjølvannet av Swift, som amerikanske Teresa Fox, som skjønte at når Swift lander i byen, så måtte hun varte opp med «Taylor doughnut” i sin smultringbutikk. Bokser med 12 i hver, med navn på Swift´s album på smultringene, én med Swifts´signatur og én hadde Swifts ansikt printet ut i sjokolade. Og hva kostet de friterte herlighetene? Jo, 63 dollar, eller 674 kroner for en boks med 12 smultringer. 

Om Teresa Fox ble utsolgt på no time? 

Gjett´a!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS