Ved å droppe romvask, gir gjester ved Nordic Choice Hotels uvurderlig hjelp til barn utsatt for trafficking i Kambodsja. (Foto: Nordic Choice Hotels)

Hotellgjester dropper romvask

I et halvt år har gjestene til Nordic Choice Hotels valgt å si nei til klut og oppredd seng. I stedet sørger de for at hotellkjeden donerer til UNICEF.

Publisert

740 000 kroner har gått til UNICEFs arbeid mot menneskehandel på grunn av at hotellgjester står over romvask.

I september 2017 satte Nordic Choice Hotels i gang en kampanje der gjester som bor mer enn én natt kan droppe å få rommet rengjort etter ankomst mot at konsernet donerer til UNICEF. Kampanjen, som kalles «Sweet Dreams Stay», er blitt omfavnet av både gjester og ansatte.

– De ansatte valgte kampen mot menneskehandel av barn som vår hjertesak. Den kampen er det veldig lett å engasjere seg for. Gjestene skal selvfølgelig fortsatt bo på helt strøkne rom, men vi setter utrolig stor pris på at de setter en god sak foran renhold når det ikke trengs. I tillegg har det en positiv miljøeffekt, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

Nesten alle dropper romvask

De to flyplasshotellene Clarion Hotel Oslo & Congress Airport og Comfort Hotel Runway er av samtlige 190 hoteller i Norden og Baltikum de hotellene der høyest andel av gjestene velger å stå over romvask til fordel for en donasjon til UNICEF. Hele 85 prosent av de potensielle nettene i februar er blitt «Sweet Dreams Stay».

– Vi satte oss et mål om å komme over 50 prosent i 2018, men den responsen vi får fra gjestene nå, gjør at vi rett og slett knuser vårt eget mål. Dette er en sak vi brenner for, og der det er enkelt for gjestene å være med å bidra til UNICEF og de barna de hjelper. Vi setter utrolig pris på den mottakelsen dette har fått av våre gjester, sier hotelldirektør ved Clarion Hotel & Congress Oslo Airport og Comfort Hotel Runway, Jannica Landmark-Rosén.

Ved å droppe romvask, gir gjester ved Nordic Choice Hotels uvurderlig hjelp til barn utsatt for trafficking i Kambodsja. (Foto: Nordic Choice Hotels)

De ansatte i renholdsavdelingen på hotellet bruker den overskytende tiden til ekstra styling av hotellrommene, spesielt for stamgjester, barnefamilier eller gjester som feirer noe. De kan samtidig juble for at de er med og reduserer vannforbruket i konsernet med 1,7 millioner liter vann som følge av «Sweet Dreams Stay».

Skal redde flere i 2018

Prosjektet har vært med å bidra til at UNICEF kan nå ut til enda flere barn utsatt for menneskehandel. Ved kampanjestart ba man barn om å komme med tegninger til hotellene. Hver tegning utløste en donasjon, noe som gjør at totalt har kampanjen alene bidratt med over 1 millioner kroner til det livreddende arbeidet.

– Misbruk og utnyttelse av barn er en del av en kriminell industri der spesielt fattige barn og familier er utsatt for menneskehandel. UNICEF jobber hver eneste dag for å beskytte sårbare barn, og det er fantastisk å se at hotellgjester i Norden ønsker å bidra. Sammen med gjester og ansatte hos Nordic Choice Hotels skal vi i UNICEF gjøre alt for å redde enda flere i 2018, sier generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS