Brasil lanserer kulturkonkurranse for internasjonale turister
Kampanjen til Embratur (det statlige brasilianske turistbyrået) ble akkurat lansert og retter seg mot den internasjonale offentligheten. Den ferske kampanjen er en form for online «reality»-show, og har som formål å styrke turisme til Brasil.
Konseptet har fått navnet «Kongen av Rolê». Kampanjen skal promotere Brasil som turistdestinasjon for hele verden, gjennom en nettbasert realityserie.
«Rolê» er et brasiliansk uttrykk som løst kan oversettes til å bety «å gå tur». Å gå «Rolê» handler om å ha det morsomt, få nye venner og nyte livet.
Nettbasert konkurranse
– Dette er en internasjonal nettbasert konkurranse, hvor vi velger en utenlandsk turist som skal bruke 30 dager på å reise rundt i Brasil, forklarer Gilson Machado Neto, president i Embratur.
Kampanjen støttes av brasilianske flyselskaper og hotellkjeder. Estimert kostnad for hele produksjonen er på 6,7 millioner norske kroner.
Hvordan delta?
For å kvalifisere til å delta må man være av utenlandsk opprinnelse og lage en video på opptil 60 sekunder, hvor man besvarer spørsmålet: Hva ville en 30-dagers opplevelse i Brasil bety for deg? Opptaket må lastes opp til YouTube og registreres på kampanjens nettside. For å bekrefte deltagelsen sin må man dele kampanjevideoen på sosiale medier under hashtaggen #30DaysInBrazilForFree. Her kan man oppfordre venner og kjente til å dele videoen, for å oppnå mest mulig synlighet. Påmeldingen er åpen til 20. november 2019 og alle nasjonaliteter er velkomne til å delta.
– Vinneren filmes fra det øyeblikket de forlater huset sitt i hjemlandet. Alle episodene legges ut på sosiale medier og vil være tilgjengelige på nettsiden som er laget spesielt for denne kampanjen, forklarer Osvaldo Matos, direktør for markedsføring og PR i Embratur.
Som vinner av kulturkonkurransen får du mulighet til å bli behandlet som en konge, derav «Kongen av Rolê».
Pressemelding