Arveølvet Juleakevitt

En bartender, en redaktør og en sivilingeniør

Ser man isolert sett på de tre yrkene vil man ikke umiddelbart trodd at trioen har fått et fotfeste i et monopolpreget akevittmarked i Norge. Tradisjoner er vanskelig å vende, spesielt mot juletradisjoner som akevitt hører naturlig hjemme i.  Med akevittene Arvesølvet, Helt Klar og Juleakevitt 2012 er det endelig kommet på plass et seriøst alternativ, og ikke minst med en smak bedre enn de fleste akevitter.

Publisert

Juleakevitt fra Arvesølvet.

Juleakevitt fra Arvesølvet.

I dag finnes rundt 100 forskjellige norske akevitter på markedet. Svært mange er preget og laget Arcus. Dette har også preget mangfoldet Norges akevittkultur.

Akkurat som kaffedrikkere har gått fra kokekaffe til espresso, og ølhunder har gått fra industriell pils til mikrobrygg – vinelskere har gått fra kommersiell til terroirpregete viner, ønsker akevittelskere også etter etter noe nytt og bedre.

En del av det norske kjøkken

I mange hundre år har nordmenn brent, krydret og nytt de gyldne dråpene. Først som medisin, siden som en naturlig del av det norske kjøkken. Men ganske lenge var det et lavstatusbrennevin og det er ikke før sent på 90-tallet, mangfoldet kom tilbake i akevittkulturen i Norge etter at monopolet med Arcus-destillatøren Halvor Heuch tok grep.

Siden har det blitt tillatt for andre aktører å brenne og selge sitt eget brennevin i Norge, noe som har gitt muligheter for nykommere de senere år.

Odd J. Nelvik og Stig Barreksten står bak Arvesølvet.

Det Norske Brenneri har sett muligheten, og lanserte i 2011 Arvesølvet, Helt Klar - og Juleakevitt 2012 denne høsten.

Med gamle håndverktradisjoner har trioen tatt i bruk de ferskeste og beste sherryfatene fra Spania, og kombinert dette med svært god smakskompetanse.

Sistnevnte gir norske akevittelskere en ny smaksopplevelse, og i sin andre "sesong” er utviklingen klar, det smaker bedre, mer elegant og fatpreget er mindre. Under verdens største vin- og brennevinsmesse i London, (IWSC) fikk Arvesølvet den sølvmedaljen tidligere i år.

Les også: Pris til Arvesølvet

Les også: Arvesølvet fatlagret akevitt

Mer komplett

"

De tre akevitt-typene fra Arvesølvet - så langt.

Det er staute karer som står bak Det Norske Brenneri. Stig Bareksten er vestlending, med røtter fra småbruket Kvia i Sunnfjord. Fra midten av 90-tallet gjorde han seg bemerket som en nytenkende og frittalende profil i det norske barmiljøet, og har i alle år siden jobbet med kvalitet både bak og foran bardisken.

I 2004 begynte han å jobbe for noen av verdens mest anerkjente whisky produsenter som Macallan, Highland Park og The Famous Grouse, og i Skottland møtte Stig en ydmykhet og en respekt for tradisjonene og stoltheten som knytter seg til skottenes nasjonaldrikk, en ydmykhet og respekt som han savnet i hjemlandet.

Bareksten så ingen grunn til at vi i Norge ikke kunne lære noe av våre naboer i vest, spesielt med tanke på at den norske brennevinstradisjonen har hatt vanskeligere vekstvilkår på grunn av monopolsituasjonen.

Med lærdommen fra Skottland friskt i minne har han brukt all sin kunnskap og lekenhet på å utvikle Arvesølvet

Fra Se & Hør til akevitt

Tidligere sjefredaktør i Se og Hør, Odd J. Nelvik, er styreleder i Det Norske Brenneri har i mange år vært en stor tilhenger og nyter av de norske akevittene. Under et lystig lag traff han brennevinsentusiasten Stig Bareksten, som gikk svanger med ideen om å lage en akevitt med et naturlig fatpreg og en fruktighet som bare de ferske fatene kan levere. Og dermed var ikke veien lang. Det Norske Brenneri ble stiftet.

- Det er en akevittrevolusjon på gang, og vi er her for å gjøre forskjellen, sier Odd J. Nelvik med et glimt i øyet. Sammen vandret de glade herrer til Agder Brenneri i Grimstad, hvor produksjonsbevilling nummer 1 i Norge og Ole Puntervold holder hus.

Puntervold

Ole Puntervold er sivilingeniør, med hovedfag i organisk kjemi, og biokjemi som fagkrets. Det var hans far som startet virksomheten i 1952. Ole Puntervold har et slagord for sin virksomhet: Nil satis nisi optimum - kun det beste er godt nok!

Akevittsalget i Norge har økt med 25 prosent til 1 180 000 liter, siden 2004. Brennevinsalget totalt har økt med 12,8 prosent.

To tredeler av akevittsalget skjer i de tre julemånedene. Mens Vinmonopolet solgte 61 000 liter akevitt per måned i 2011 fra januar til oktober, økte salget til 150 000 liter i november og drøyt 420 000 liter i desember.

Det Norske Brenneri har en lang vei å brøyte i Norge, men ser man litt inn i glasskulen, var antall produsenter og oppskrifter på god akevitt allemannseie før monopoltiden. Selv om Arcus-destillatøren hos Arcus Halvor Heuch har gjort mye for moderne norsk akevittkultur, er tiden inne for å slippe andre aktører frem. Akevitt er en del av den norske kulturarven, trioen bak Det Norske Brenneri har alle forutsetninger til å lykkes.

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS