Sushi Ragge Strand

Sushi vokser sterkt i Norge

En global mattrend fra øst gir norsk laks nok en hjemmeseier: På bare et år har sushi vokst med 50 prosent i det norske dagligvaremarkedet. I fjor spiste nordmenn sushi for 271 millioner kroner, 30 prosent mer enn året før.

Publisert

Sushi treffer norske ganer. (Foto: Ragge Strand)

Sushi i dagligvarehandelen står for den største økningen, med hele 50 prosent vekst fra 2007 til 2008.

Tallene kommer fram i beregninger som analysebyrået Sissel Flesland Markedsinformasjoner har gjort for Eksportutvalget for fisk (EFF). - I mange år har sushi hatt en introduksjonsfase i Norge. Med disse tallene kan vi trygt si at produktet er over i vekstfasen. Det er ingen ting som tilsier at denne trenden ikke skal bli like sterk her som den har vært og fortsatt er det i resten av verden, sier Bjørn-Erik Stabell, EFFs markedssjef for Norden.

- Solid hjemmeseier

Dette er gode nyheter for norsk laksenæring. Både fargen, smaken og helsegevinsten har nemlig gjort laksen til en populær ingrediens i alle markeder der den tradisjonelle japanske delikatessen vokser. Undersøkelser også i sushiens opprinnelsesland viser tydelig den norske laksens suksess. Her foretrekker unge sushispisere laks framfor tunfisk, den mest tradisjonelle fisken i denne retten.

Sushi blir bare mer og mer populært her til lands.

- Når vi ser en slik borteseier i sushiens hjemland, er det all grunn til å tro at trenden vil gi norsk laks en minst like solid hjemmeseier, sier Stabell.

Morsom framtid

Historien til den britiske kjeden Yo Sushi! forteller kanskje litt om hva laksenæringen kan vente også i Norge. I 1997 åpnet designeren Simon Woodroffe den første restauranten i Soho i London, til britiske matjournalisters store glede: - Jeg har sett framtiden, og den er morsom, skrev Fay Maschler i Evening Standard. Drøye ti år senere har kjeden 50 restauranter i seks land, og serverer sushi til tre millioner mennesker hvert år.

Vokser ut av Oslo

Illustrasjonsfoto

Både antallet og plasseringen av norske sushibarer viser tydelig at trenden brer seg også i Norge.

De siste årene har antallet slike spisesteder vært stabilt på rundt 50, men i 2008 var tallet steget til 67. Like interessant er det at sushibarene ikke lenger er et hovedstadsfenomen, nå kommer også andre store byer som Bergen og Stavanger etter.

Støttes av helsetrenden

Utviklingen i norske matvaner tyder også på at sushitrenden blir sterk i Norge. I undersøkelsen Norske spisefakta har Synovate spurt hvor ofte nordmenn spiser japansk mat som sushi. I 2007 svarte fem prosent at de spiser slik mat minst én gang i måneden, mens dette tallet var to prosent både i 2001 og 2003. - Veksten i sushi på norske spisesteder og kjøkkenbord handler først om fremst om at nordmenn oppdager og liker et godt produkt. I tillegg får denne maten hjelp av den globale helsetrenden, som gjør oss langt mer bevisst på hva vi spiser, sier Stabell.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS