Horeca vokste med 12,5 prosent i 2009

Total innkjøpsverdi av dagligvarer til horeca steg med 2,1 milliarder kroner i 2009, og er beregnet til 18,6 milliarder kroner. Dette er en økning på 12,5 prosent fra 16,5 milliarder kroner i 2008. Totalt øker tilsvarende volum (målt i kg og liter) med ca 10,2 prosent.

Publisert

Restaurant øker med 16,2 prosent til 7,9 milliarder kroner.

Gatekjøkken/fastfood, som ligger under restaurant, øker med 15 prosent.

Catering vokser med 10,8 prosent til 8,2 milliarder kroner, mens hotell vokser minst med 4,3 prosent til 2,4 milliarder kroner.

Prisveksten høyere enn konsumprisindeksen

Totalt økte innkjøpsprisene i snitt pr kilo/liter med 3,5 prosent fra januar til desember i 2009.

Dette er høyere enn konsumprisindeksen som i samme periode økte med 2,5 prosent.

Fryste prisene

– Ser man dypere inn i tallene finner man store forskjeller i prispolitikken til de enkelte leverandørene til horecabransjen i 2009. Mange valgte å nærmest "fryse" prisene fordi de forventet et langt tøffere år på grunn av finanskrisen, mens andre priset varene langt mer aggresivt for å ta ut større fortjeneste eller dekke forventede tap. I 2010 vil vi nok se at flere kommer etter med prisøkninger, sier daglig leder Gaute Norderhaug.

Pressemelding fra Markedsfakta

Powered by Labrador CMS