Maaemo

Miljøpris til Maaemo

Bak suksessen til Michelin-restauranten Maaemo ligger en gjennomgripende satsing på miljø, økologi og bærekraft. I dag er også Norges eneste tostjerners restaurant belønnet med Miljøprisen 2012 fra Norsk Designråd.

Publisert

Maaemo har fått Miljøprisen fra Norsk Designråd 2012.

Det gikk sjokkbølger gjennom norske gourmetkretser da nykommeren Maaemo som første nordiske restaurant gikk direkte fra null til to stjerner i Michelin-guiden.

Les også: To Michelin-stjerner til Maaemo

I dag fikk Maaemo nok en pris, nemlig Miljøprisen. Den deles ut årlig på Designdagen til den bedriften som har utviklet et produkt eller en løsning med de fremste miljøegenskapene.

Saken fortsetter under bildet

"

Maaemo. (Foto: Bandar Abdul-Jauvad)

– Vi ønsker å løfte fram bedrifter som målrettet bruker design for å redusere miljøbelastningen, og her er Maaemo i en særklasse. De setter en ny standard i restaurantbransjen, også på miljøsiden, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

God miljødesign

Jon-Frede Engdahl, en av grunderne bak suksesshistorien Maaemo.

Hos Maaemo er ikke bærekraft bare et moteriktig uttrykk å smykke seg med, men selve fundamentet til virksomheten. Her er gulvteppene laget av resirkulerte plastflasker, 80 prosent av maten er kortreist og for å spare pa pir og trykksverte får du kun vinmenyen på iPad.

– Hemmeligheten var å involvere designerne fra dag én. Som gammel designer vet jeg hvor frustrerende det er å komme sent inn i et prosjekt, når alle forutsetningene allerede er lagt, sier Jon Frede Engdahl, en av de tre gründerne bak Maaemo.

– Mer enn kildesortering

Derfor trakk Engdahl inn sine gamle kolleger i Uniform allerede før Maaemo var en realitet. De la føringer på alt fra valg av møbler, veggdekor og kunst med gode miljøegenskaper, helt ned til de bærekraftige materialene som gulvet er laget av.

– Miljø er så mye mer enn kildesortering. Kildesortering skulle bare mangle. Hos oss tenker vi bærekraft i et større perspektiv, forteller Engdahl. Det er for eksempel lite kjøtt i rettene som serveres hos Maaemo, og det kjøttet som brukes kan godt være grisekjaker eller kyllinglever, noe som gjerne kastes på langt mindre fasjonable restauranter.

Kortreist i praksis

Miljø og økologi kommuniseres også i den visuelle identiteten til restauranten. Uttrykket er sobert, skandinavisk og moderne, og minner gjesten om at her er maten kortreist og fra småskalaprodusenter – ikke dyrket i kunstgjødsel eller full av veksthormoner. På nettsiden viser en bildeserie urtenes vei fra Ekebergåsen til kjøkkenet på Maaemo, der de ender opp i en velkomponert rett.

– Vi har møtt mye motstand underveis. Folk har sagt at konseptet vårt er for smalt til å fungere i Norge, at beliggenheten er helt feil og at økologisatsing ikke er forenelig med å drive en gourmetrestaurant. Da er det betryggende at vi også mottar anerkjennelser, enten det er Michelin-stjerner eller Miljøprisen. Det styrker oss i troen på at vi gjør de riktige tingene, sier Engdahl.

Pressenytt

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS