
Vil skape mer liv i Lødingen
Lødingen er et knutepunkt i nord. Men mange reiser forbi tettstedet med det kjente ferjeleiet. Det vil Sigmund Lysvoll på Brygga Hotell gjøre noe med.
Daglig leder Sigmund Lysvoll sammen med resepsjonist Hilde Skoglund i baren på Brygga Hotell i Lødingen. (Foto: Morten Holt)

Som nordlending ønsket Sigmund Lysvoll seg tilbake til sine hjemlige trakter, og etter mange år i ”utlendighet”, startet han sist sommer som leder for hotellet på bryggekanten i Lødingen, ferjestedet der fjordene Vestfjorden, Tjeldsundet og Ofotfjorden møtes.
Han registrerer at det ikke er all verdens liv i Lødingen, og ser et potensial både blant dem som bor der og blant de mange som passerer på ferjeleiet bare noen hundre meter unna hotellet.
Hotellet er nå det eneste i bygda etter at Lødingen Hotell nå er blitt flyktningmottak.
Opplevelsesturisme

Sigmund Lysvoll på Brygga Hotell i Lødingen vil skape mer liv i bygda, som er et knutepunkt for ferjetrafikken i nord. (Foto: Morten Holt)
Lysvoll deltar aktivt i Lødingen Næringsforum, og ønsker der å knytte kontakter og å få med flere aktører i en felles reiselivssatsing.
– Brygga Hotell er et nytt og moderne anlegg med stabile og trygge eiere som gir oss fritt spillerom. Det gir meg ro til å bygge nettverk. Her i nord er det liten tvil om at det er et spesielt stort potensial for ferie med opplevelser. Lødingen mangler den typen ferietilbud. Per i dag har vi en sjømatfestival i juli og et sykkelritt i slutten av juni. Vi trenger noe mer. Men nå er samarbeidet i Lødingen Næringsforum styrket takket være en engasjert og dyktig styreleder. Målet er å dra nytte av hverandre for å få en billig og effektiv markedsføring for Lødingen som destinasjon. Vi er dessuten med i et 2-årig ”Fram-prosjekt” i regi Innovasjon Norge der hovedmålsettingen er å gjøre noe positivt med bunnlinjen, forklarer Lysvoll.

Større overnattingskapasitet
Brygga Hotell i Lødingen. (Foto: Morten Holt)
Per i dag er det yrkesreisende og kurs/konferanse som bærer omsetningen det aller meste av året.
– I sommersesongen er 9 av 10 overnattingsgjester turister, men resten av året er det helt motsatt. Da har vi nesten utelukkende yrkesreisende og konferansegjester, forteller Lysvoll.
Hotellet har i dag 16 boenheter, men eiendomsselskapet har nå kjøpt nabobygningen, og han håper at det kan gi 12-13 nye rom.
– Vi trenger større overnattingskapasitet for å huse større kurs- og konferanser, forklarer han.
Torsdag drar alle hjem
Fra mandag til torsdag er det som regel helt fullt på hotellet. Mange større bedrifter i omegn gjør sitt til at rommene fylles opp av arbeidsreisende, men Lysvoll forteller at de aller fleste yrkesreisende vender nesen hjemover allerede torsdag.
– Det er en klar trend at folk tar lengre helger, og det har medført at torsdag (natt til fredag) er den desidert dårligste dagen for oss, sier han.
For å få folk til hotellet i helgene, prøver de minst hver tredje helg å arrangere nattklubbkvelder for lokalbefolkningen, noe som er populært. – Da har vi fulle hus her, sier han.
Les mer på hotellets hjemmeside

Les hele saken i Horeca nummer 3 2012
Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?
"Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag
Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:
• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter
• restauranter
• barer og puber
• utesteder
• kafeer
• contract catering
• kantiner
• institusjoner
Bestill abonnement på magasinet Horeca her
Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.
"