Ferie illustrajon Lofoten Festvågtind2
Ferie illustrajon Lofoten Festvågtind2

Norsknorsk opplevelseskonferanse i Narvik

Nordnorsk Opplevelseskonferanse arrangeres i år for sjette gang, og har blitt en av Nord-Norges viktigste møteplasser for det opplevelsesbaserte reiselivet. Her møtes både bedrifter, attraksjoner, markedsførere, reiselivsforskere og offentlige aktører til faglig påfyll, kunnskapsdeling og nettverksbygging.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Konferansen er lagt til Narvik 13.- 15. november og er et samarbeid mellom Bedriftsnettverket Innovative Opplevelser, Nordland Fylkeskommune, Nordnorsk Reiseliv AS og Innovasjon Norge.

Åpningsforedraget på konferansen holdes av den nye konserndirektøren i Hurtigruten, Daniel Skjeldam (36). Det er knyttet store forventinger til hva slags kurs han ønsker å gi Hurtigruten, som også er Nord-Norges største opplevelsesprodusent. «Jeg ser frem til å være med på å videreutvikle Hurtigruten, som allerede er en ledende aktør i norsk reiseliv» sa Skjeldam da det ble kjent at han skulle overta som ny konserndirektør.

Norges nye drakt

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

På konferansen vil også «Norges nye drakt» bli presentert for første gang. Analyseansvarlig Sigrid Oterholm Hoem fra Innovasjon Norges reiselivsavdeling vil fortelle deltakerne hvordan Norge skal presenteres og markedsføres overfor potensielle norgesturister i utlandet i årene som kommer. Nord-Norges rolle i dette bildet vil også bli omtalt.

Gåsehudopplevelser

Det er stor enighet i nordnorsk reiseliv om at det er opplevelser som er turismens fremtid i landsdelen. I NordNorsk Reiseliv AS er det fire temaer som trekkes frem; naturfenomener og lyset, det arktiske, det samiske, samt kyst og kystkultur. Da blir det viktig å utvikle de tilbudene og produktene som kan gi turistene akkurat det er ute etter. Til det behøves kunnskap og kompetanse. Både om hvordan man kan skape mer konkurransedyktige tilbud, mer lønnsomme bedrifter og gi magiske øyeblikk. «Opplevelsene må være så bra at gjestene får gåsehud» sier man i næringen nå. «Vi må gi dem opplevelser de aldri vil glemme».

Årets nese

Konferansen har i år undertittelen sanselige opplevelser, inspirert av italiensk turisme. Italia regnes som et av verdens best likte turistland, og selv sier de at nøkkelen til Italias popularitet ligger i at de bedriver turisme for alle fem sansene. Moderne turister vil ikke bare se stedene de kommer til, de vil smake på dem, lukte, lytte og føle stedets sjel og identitet.

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Hovedforedragsholderen innenfor dette temaet er Mischa Billing, Sveriges eneste smaksdoktor og til daglig i lektor i «drykkeskunnskap» ved Restaurang- och hotellhögskolan som tilhører Örebro Universitet. Hun er kjent for svært inspirerende foredrag om smaker og dufter og hva disse betyr for hvordan vi opplever mat og drikke. Hun har i tillegg til doktorgraden utmerkelser som «Årets Näsa» og «Årets Vinprofil» i Sverige.

Kunnskapsbasert utvikling

Konferansen vil også i år ha fokus på matnyttige foredrag, samtidig som man samarbeider tett med forskerne fra Opplevelser i Nord. Dette forskningsprogrammet går over fem år og er et ledd i det store forskningsløftet i regjeringens nordområdestrategi. Programmet omfatter mer enn 20 forskere og 15 ulike forskningsprosjekter. Målet er en mer kunnskapsbasert utvikling av reiselivsnæringen, i tråd med hva næringen selv ønsker og har behov for.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS