ArntMikalsenVingerHotell

Alene på markedet

I Kongsvinger finner du ikke et eneste kjedehotell. Det har den tidligere Norlandia-, Thon-, Choice-karen Arnt R. Mikalsen sørget for.

Publisert

Arnt R. Mikalsen eier og driver Vinger Hotell & Spa i Kongsvinger. (Foto: Morten Holt)

For drøyt 10 år siden kjøpte han Vinger Hotell, som har vært innom både Norlandia og Best Western, men det er nå drevet som et frittstående hotell. Og det er også Mikalsen som går i bresjen når Kongsvinger i løpet av året får et nytt hotell på festningen, også uten kjedetilknytning.

– Etter mange år i kjeder, lærte jeg meg hvilke kanaler jeg skal bruke for å få de rette avtalene. Vi gjør det like godt alene som om vi skulle vært med i en større kjede, mener 50-åringen.

Investeringer

Siden han overtok Vinger Hotell, som senere har fått navnet Vinger Hotell & Spa, har han investert om lag 25 millioner kroner på hotellet.

– Jeg har brukt sunn fornuft. Utbedringene har blitt tatt fortløpende, og hotellet fremstår i dag som moderne fullservicehotell, sier Mikalsen.

Hotellet har de senere årene vært enerådende på hotellmarkedet i Sør-Hedmarks eneste by, Kongsvinger. I byen bor det om lag 11 500 innbyggere, i kommunen 17 500.

Spesiell dugnadsånd

– Jeg var inne her som direktør på slutten av 1990-tallet da hotellet var et Norlandia-hotell. Etter en periode borte, søkte jeg hit igjen. Jeg savnet blant annet de lokale medarbeiderne og den svært gode dugnadsånden på hotellet. Den skiller seg ut fra alle andre steder jeg har vært. Det endte med kjøp, sier han.

Hotellet lever i første rekke av kurs/konferanse og yrkesreisende, samt en del lokale arrangementer og tilstelninger. Ferie- og fritidstrafikken utgjør bare en liten del av omsetningen.

Les mer om Vinger Hotell og det nye festningshotellet i Kongsvinger i magasinutgaven av Horeca, som hadde utgivelse i begynnelsen av september.

Bli abonnent på Horeca her

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS