Leikis3

"Kler opp" restaurantene

Med bakgrunn innen klesdesign og stor interesse for mat, gikk designeren Natalia Leikis «løs på» restaurantene og bruken av dekketøy for å få frem det lille ekstra. Leikis har kledd opp kresne kvinner til representasjon og fest i over 20 år. Hun mener at også restaurantbransjen kan få frem sine beste sider ved hjelp av sin styling.

Publisert

<p>Ekebergrestauranten er en av restaurantene som har satset på det noe utradisjonelle uttrykket som Natalia Leikis nå gir restaurantene. (Bilder: Anne-Grethe Ulriksen, PIXLAR studios)</p>

Hun synes at det norske nivået innen kokkekunst har vært i stadig framgang, både når det gjelder de som konkurrerer internasjonalt, men også når det gjelder små og store nyåpninger, demonstreres høye ambisjoner og stor kreativitet.

I mange år har hun kledd om damene. Nå «kler» Natalia Leikis også opp restaurantene. (Bilder: Anne-Grethe Ulriksen, PIXLAR studios)

Men med sin bakgrunn innen design, og stor interesse for mat, ble til slutt fristelsen for stor. Hun ønsket å gjøre noe ut av det hun mente kunne gjøres ennå litt mer spennende; nemlig bruken av dekketøy til å få fram «det lille ekstra» i restaurantene. Det kriblet i fingrene til Leikis etter å bruke sin kreativitet også på matbordet.

Kan gjerne bruke farger

Ut fra ideen om at også restauranter kunne bruke designprodukter som vil gi kundene en enda mer spennende opplevelse, samtidig som restaurantens identitet ble fremhevet, begynte hun å designe egne serviser i glass.

– Mange har lenge trodd at porselen må til for ikke å stjele oppmerksomhet fra maten, men jeg opplever at stadig flere kjøkkensjefer får øynene opp for hvordan glasstallerkener kan løfte et måltid og gi en helt ny sanselig opplevelse, sier Leikis.

Nyskapende

Også Holmenkollen Park Hotel Rica har valgt Leikis’s design. (Foto: Marianna Lykhina)

I et land hvor porselen har vært regelen i årevis, ville hun vise at glassmaterialet kunne skape helt nye fargenyanser og visuelt spennende borddekkinger. Den første restauranten som våget å satse på Leikis og firmaet Ikra AS, var Ekebergrestauranten i Oslo.

– I starten var de usikre, men kundenes tilbakemeldinger fjernet all tvil, forteller hun.

For Ekebergrestauranten har Leikis blant annet skreddersydd en egen kolleksjon til den eksklusive Gourmet terrassen deres. De bruker også skåler, asjetter, tallerkener og dekketallerkener i flere menyer i hovedrestauranten for å framheve retter med en spesiell touch av design.

Fremhever egen identitet

Kokk Ryan Brennan O’Riley legger opp på tallerkener, designet av Ikra AS/NataliaLeikis. (Foto: Ikra)

Senere har flere kjøkkensjefer etterspurt glassdesignet fra Ikra.

– Holmenkollrestauranten, Feinschmecker, Operarestauranten, Argent, Gamle Logen, Nodee, Thon Hotel Opera og flere andre profilerte restauranter har fulgt etter for å få skreddersydde produkter som fremhever akkurat deres identitet, forteller hun.

Natalia har tatt med seg sine prinsipper for personlig design innen klær, over til design av glassprodukter som framhever den enkelte restaurant.

Lunsjbuffé med Natalia Leikis sine produkter på Restaurant Scala på Thon Hotel Opera. (Foto: Anne-Grethe Ulriksen, PIXLAR studios)

På spørsmål om hvordan overgangen var fra å jobbe med kvinner som hadde behov en representativ garderobe, til å jobbe med restaurantsjefer og kjøkkensjefer, svarer Leikis:

Form og farge på dekketøyet

– Restaurantbransjen er jo mye mer mannsdominert, og beslutningene kan komme veldig raskt. Men det er mange likheter også; søkelys på helhet og korrekthet, samtidig som de ønsker å formidle sin personlighet og «temperament». Det like viktig for en ambisiøs restaurant som for en ambassadør som trenger å være komfortabel i selskap med statssjefer.

– Det er spennende å jobbe med kjøkkensjefer. De tenker form og farge på dekketøyet ut fra hva som skal serveres. Deretter skreddersyr vi størrelse, farge og andre elementer. Det er veldig morsomt å finne den rette tallerkenen som fungerer på den enkelte restaurant til frokostbuffé, lunsj eller gourmet med sju retter, forteller Leikis ivrig.

Selv de restaurantene som fastholder et konsept med porselen som hovedlinje når det gjelder dekketøy, ser at det har en «wow»-effekt når en eller flere retter presenteres på Leikis sine tallerkener i glass.

Var skeptisk til å bruke glass

Gjennom mange år er det det helt hvite som er blitt brukt i den norske restaurantbransjen. Natalia Leikis bryter barrierer – og satser på fargespill.

Mange nye kunder har lurt på om glassdesignet kunne tåle den hyppige bruken som restaurantbransjen forutsetter. Et viktig krav har derfor vært at produktene tåler håndtering, hyppig bruk og ditto rengjøring.

– Produktene skal framstå med spennende design, samtidig som de er like brukervennlige som det tradisjonelle porselenet. Vi har tallerkener som fortsatt er i daglig bruk, og som er fra våre første serier fra fire år tilbake, forteller Leikis.

Designeren måtte finne teknologi som gjorde det mulig å bruke kreative designelementer samtidig som det kunne forsvares for hyppig bruk i en restaurant. Det er også en spennende utfordring å kombinere rett nivå av eksklusivitet med muligheten til å produsere til en pris som gjør det mulig å kjøpe produktene med tanke på tung bruk i en restaurant. Leikis egne kunnskaper i design måtte derfor suppleres med spesialkompetanse innen produksjon av glass, noe hun fant i Tsjekkia, et land med lange tradisjoner innen glasskunst.

Gir gjestene noe å snakke om

Hun har også jobbet bevisst med å utnytte glassets egenskaper til både å reflektere lys og å slippe det gjennom, i valg av farger og fasong.

– Jeg merker at restaurantbransjen har «safet» litt i starten, men nå ser bransjen fordelen av å bruke noe spesielt og unikt. Restauranter som viser fram morsomme og spennende elementer i sitt konsept, gir gjestene noe å prate om. Kelnerne får spørsmål om bakgrunnen for produktene og det gir situasjonen et særpreg, forteller Natalia Leikis.

Les hele saken i magasinet Horeca (nummer 2 2014)

Powered by Labrador CMS