The Thief Merket for god design

The Thief fikk Merket for god design

The Thief og Fete typer fikk onsdag kveld Merket for god design utdelt av Norsk Designråd. Med visuell historiefortelling har hotellet på Tjuvholmen bygget en sterk posisjon i et knalltøftmarked.

Publisert

Fra lobbyen på The Thief. (Foto: Morten Holt)

– Hotellet har allerede oppnådd fantastiske resultater og etablert seg som en tydelig merkevare både her hjemme og i utlandet. Visuell profil og storytelling har vært bærende for merkevarebyggingen av The Thief, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels og Nordic Hotels & Resorts.

Levende

Massiv omtale i internasjonale prestisjepublikasjoner og høythengende bransjepriser har gitt The Thief, som åpnet i januar i 2013, en kickstart, men til syvende og sist er det gjestene som bestemmer.

– Det er gjestene våre som avgjør om vi lykkes med å levere hotellopplevelser. Den visuelle profilen med den sterkt konseptuelle logoen er blitt en del av opplevelsen. Det virker som om vi har truffet en nerve. The Thiefs logo er blitt en direkte trigger for formidling. Folk kommer inn på hotellet og spør om det er noe som mangler på skiltet ved inngangen. Når de blir fortalt at I’en og F’en er stjålet, blir de nysgjerrige og vil høre mer. Deretter går de gjerne ut og tar bilde av seg selv sammen med logoen, og deler den i sosiale medier, sier Siri Løining Kolderup, som er kommunikasjonssjef for The Thief.

Etter få måneder i markedet klatret The Thief til topps på Tripadvisor som Oslos beste hotell og i 2013 som Norges beste hotell. Mange av gjestetilbakemeldingene på nettstedet og i andre sosiale medier spinner videre på tyvemetaforikken.

– Historien begynte umiddelbart å leve. Gjestenes aktive historiefortelling i sosiale medier har bidratt til å forsterke hotellets identitet og posisjonere The Thief, sier Løining Kolderup.

Les også: Luksus på The Thief

Dristige valg

"

Fra The Oslo Suite på The Thief.

Selskapet Fete typer har utviklet navn, logo, visuell profil og story for og med The Thief.

– En av føringene vi fikk var at storytelling skulle være hotellets viktigste markedsstrategi. Den visuelle identiteten måtte fungere som en sterk historiebærer. I utvikling av navn og story var det nærliggende å ta utgangspunkt i beliggenheten på Tjuvholmen – som var en gedigen byggeplass da vi begynte på jobben. Holmen der tyver engang vanket, skulle gjenoppstå som arena for ekstraordinære opplevelser innen kunst, arkitektur og gastronomi, sier designer Harald Åker som har utviklet visuell profil i team med Tine Texmon.

Navnet møtte først motstand: «For frekt, for unorsk og for risikabelt – kan et dyrt hotell hete The Thief?».

– Tjuvholmens lurvete fortid står i sterk kontrast til det high-end segmentet både bydelen og hotellet henvender seg til i dag. Navnet The Thief spiller på historien, mens utforming av logo og den visuelle profilen peker mot det nye, innovative og elegante, sier Åker.

Fett samarbeid

The Thief har benyttet mange små miljøer i utviklingen av hotellet.

– Fete typer har vært en viktig samarbeidspartner helt fra begynnelsen. Byrået representerer en lekenhet og kreativitet som smitter, samtidig som de jobber strategisk med design som varer. Fra starten av har vi bevisst jobbet med mange små miljøer som leverandører av ulike tjenester, og har en rekke samarbeidspartnere knyttet til mat, mote, kunst- og designprosjekter. Det har derfor vært viktig for oss at logo, profil og konsept står godt på egne bein og kan tas i bruk av flere aktører, sier Siri Løining Kolderup.

Daglig leder i Fete typer er imponert over kundens evne til å ta dristige valg og stå for dem.

– Det er fantastisk gøy å jobbe med en så uredd og ambisiøs kunde som The Thief. Hotellet har bevist hvor slagkraftig design og storytelling kan være når man jobber helhetlig med konsept og produkt, sier Åse Wiker, daglig leder i Fete typer.

Jurybegrunnelsen

Og dette sier juryen for Merket for god design i kategorien Visuell kommunikasjon:

Juryen er imponert over hvordan identiteten balanseres mellom det eksklusive og det utfordrende, og hvordan historiefortellingen er integrert i all kommunikasjon. Selve navnet hinter om områdets bakgrunn. De stjålne bokstavene i logoen er et frekt og overraskende grep som både vekker nysgjerrighet og underbygger historien. Det visuelle er gjort i en lekker fargepallett og en elegant materialbruk, som videreføres tydelig både i bygget, interiøret og hotellets egne produkter. Alle tilgjengelige flater brukes til å fortelle historien med gjennomtenkt humor og edge. Den nyskapende og helhetlige visuelle kommunikasjonen posisjonerer hotellet som annerledes og dristig i en bransje med meget tøff konkurranse.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS