Brødmat1

Brødet på vei bort fra norske frokostbord

Ifølge en ny undersøkelse fra Norstat trues brødskivas selvfølgelige plass på det norske frokostbordet, og det er spesielt de unge som svikter.

Publisert

Er brødmaten på vei bort fra norske frokostbord? (Illustrasjonsfoto)

Norske frokostvaner er i endring. De unge svikter brødskiva når de skal velge frokost, ifølge en ny undersøkelse fra Norstat.

Undersøkelsen viser at kun to av ti har brødmat som en del av sin daglige frokostvane.

– En spennende trend, sier Morten Malting, direktør for mat og drikke i Scandic Hotels.

– Får øynene opp for alternativer til brødskivene

– Stadig flere får øynene opp for alternativer til brødskivene, sier Mario Prinz, som er kjøkkensjef på Scandic Vulkan i Oslo. (Foto: Tom Haga)

Mario Prinz (23) er kjøkkensjef på Scandic Vulkan i Oslo og har i fire år vært en del av juniorkokkelandslaget. Han kan tydelig se trenden blant frokostspiserne på sitt hotell.

– Stadig flere får øynene opp for alternativer til brødskivene, og vi ser spesielt stor etterspørsel etter frukt og bær toppet med yoghurt, samt smoothie og den tradisjonelle egg og bacon-kombinasjonen mange unner seg når de bor på hotell, sier Prinz.

Prinz mener trendene fra hotellbuffeen gir et godt bilde av den fallende brødtrenden, fordi den viser hva nordmenn velger til frokost når de ikke tar hensyn til hva de ellers har tid eller råd til.

Sju av ti spiser frokost hver dag

Undersøkelsen viser også at frokosten fortsatt står støtt i den norske folkesjelen, og hele syv av ti nordmenn spiser frokost daglig.

Direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting, bekrefter at frokosten er et populært måltid blant dagens hotellgjester og mener det er spennende å se hvordan frokostvanene utvikler seg.

Frokost for alle

Kjøkkensjef i Scandic Norge, Morten Hallan (fra venstre), administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold og direktør for mat & drikke (F&B) i Scandic Norge, Morten Malting, avbildet i forbindelse med lanseringen av Scandic Hotels' nye frokostsatsing i Norge.

– Frokosten er en naturlig start på dagen, og det er viktig for oss å levere en frokost som er variert, energirik og skreddersydd til gjestenes ulike preferanser og allergier. Den nye frokosten vår skal være for alle, sier Malting.

Scandic lanserte i forrige uke ny frokost på sine norske hoteller. Den nye frokosten har tatt det beste fra både Rica og Scandic.

Les også: Scandic med ny frokost

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS