Rune Feltman Via Egencia
Rune Feltman Via Egencia

Tror prisene på norske hotellrom vil stige

Norske forretningsreisende er positive til Scandics overtakelse av Rica, men er spente på om hotellprisene vil øke med færre store aktører. Det viser ny undersøkelse fra VIA Egencia.  – Vår undersøkelse viser blant annet at produktet til det enkelte hotell er viktigere enn navnet som står på taket, sier Norden-sjefen i VIA Egencia, Rune Feltman.

Publisert

Rune Feltman, Norden-sjef for Via Egencia.

Bare 10 prosent mener det har noen betydning at Rica-hotellene nå blir Scandic. Sju av ti sier at det i praksis ikke betyr noe som helst. Kun seks prosent av norske bedrifter rapporterer at ansatte er skeptiske til å benytte hoteller som nå er overtatt av Scandic.

Positive tall for Scandic

– Dette er positive tall for Scandic Hotels. Rica har vært en sterk merkevare, og mange hadde nok forventet at markedet ville vært noe mer avventende til å omfavne Scandic på denne måten, sier Feltman.

– Scandic har åpenbart hatt en ambisiøs plan når det gjelder å få på plass sine konsepter og navn på tidligere Rica-hoteller. Vår undersøkelse bekrefter da også at det ikke er noen grunn for Scandic til å bevare Rica-navnet lengre enn praktisk nødvendig, sier Feltman i en pressemelding.

De siste Rica-hotellene ble omprofilert til Scandic i begynnelsen av mars 2015.

Les også: Omprofileringen til Scandic er ferdig (publisert mars 2015)

Stor usikkerhet rundt prisene

Det er ulike oppfatninger om prisene kommer til å øke eller ikke. To av ti tror ikke det vil skje, mens øvrige er usikre eller tror prisene skal opp.

– Med en aktør mindre i markedet tilsier teorien at prisene tenderer til å øke. Særlig når vi vet at hotellprisene, ikke minst i de større byene, er ganske lave i Norge når man sammenligner med store byer i Europa. Samtidig bidrar nye hoteller, redusert etterspørsel fra oljesektoren og tøff konkurranse til å holde prisene nede, sier Feltman.

Store forskjeller mellom byene

Så langt tyder ingenting på prisøkninger.

– I gjennomsnitt er prisutviklingen flat så langt i år. Samtidig er det store forskjeller mellom byene. Oslo, Trondheim og Bodø klarer seg bra, mens det er verre for hotellene i Kristiansand, Stavanger og Bergen. Jeg tror ikke det er noen grunn til å frykte høyere hotellpriser i Norge det neste året selv om en stor kjede når blir borte, sier Feltman.

Undersøkelsen er gjennomført av VIA Egencia. Flere enn 2000 av VIA Egencias bedriftskunder har besvart undersøkelsen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS