Ask Gård foredling, som drives av gründerne Anne Marte og Kristoffer Evang, skal utvides kraftig. (Foto: Ask Gård foredling)

Ask Gård utvider

Historien startet for seks år siden. I 2020 omsetter Ask Gård på Jevnaker for cirka 11 millioner kroner, men gründerne estimerer at de kunne solgt for 15 millioner kroner hvis de kunne levert alle ordrene de får inn hver uke. Derfor blir det utbygging.

Etter planen skal spaden stikkes i jorda allerede i september. 1000 kvadratmeter skal da stå klare i slutten av juni 2021.

Det betyr også nye produkter og flere nyansettelser.

Startet i 2014

For seks år siden startet Anne Marte og Kristoffer Evang opp Ask Gård foredling AS.

Det hele var tuftet på en ide om at kjøttkategorien lå etter, grøntsektoren og meierisektoren hang med. Men hvorfor var kjøtt foredlet kjøtt så langt bak? Tind hadde jobbet for dette noen år, men vi mente det var mulig å tilby et enda mer «spisset» produkt. Økologisk spekemat uten tilsetninger, tuftet på de tre grunnprinsippene om dyrevelferd, bærekraftig produksjon og håndverksprodukter, opplyser gründerne Anne Marte og Kristoffer Evang.

Sterk horecavekst ga grunnlag for dagligvaresatsing

Foto: Ask Gård foredling

Etter fire år med sterk vekst i deli- og horecamarkedet, en rekke internasjonale og nasjonale priser som «Great Taste Award» i London, NM-gull, Årets Matskatt-leverandør, vinner av Det norske måltid i 2017, 2018 og 2019, BU-prisen nasjonalt og regionalt m.m, begynte Ask Gård også å jobbe seg inn i dagligvaremarkedet.

– Vi er i dag inne i 160 Meny-butikker, og hadde en vekst på 220 % i NorgesGruppen i 2020 mot 2019. Selskapet har i dag fem ansatte, fire på heltid og to på deltid. Meny og NorgesGruppen har gitt oss solid støtte, og sammen tror vi at økologisk spekemat fra Ask fortsatt har et stort potensial for vekst. Vi leverer i dag Ask-produkter til cirka 400 delikatessebutikker og restauranter rundt om i hele Norge. Det dreier seg om alt fra små landhandlerier til Michelin-restauranter, opplyser Anne Marte og Kristoffer Evang.

Kan ikke produsere med med dagens kapasitet

I dagens lokaler, som sammen med kontor og lager er på 210 kvadratmeter, er det rett og slett ikke mulig å produsere mer.

– Vi har i år med unntak av noen ferieuker og ukene etter 12. mars hold 100 % produksjon. Men vi er til stadighet helt utsolgt. Vi leverer varene samme dag de tas ned, noe som er gøy, men også frustrerende. At denne ideen, som vi hadde en sen desemberkveld over en flaske rødvin, skulle komme så langt på bare snaue seks år, er helt uvirkelig.

Nye lokaler

Etter planen stikkes spaden i jorda i september, og 1000 kvadratmeter skal da stå klare i slutten av juni 2021.

– Med en nesten 10-ganging av dagens produksjon er våre neste lokaler store nok for mange år fremover. Det er også muligheter for å utvide bygget med to seksjoner til. Men det får vi se på senere om problemet skulle melde seg, sier de to.

Ask har arbeidet med planene i flere år, og sammen med Innovasjon Norge og den lokale banken (Sparebank 1 Ringerike Hadeland), samt lokal næringsstiftelse, har Ask klart å finansiere dette. Jevnaker kommune har også vært med å bidra med tilrettelegging av lokal og egnet tomt.

– Med en kapasitet på 100 millioner i omsetning mener vi å være skodd for de neste årene, sier Anne Marte og Kristoffer Evang.

Nye produkter

– Vi har fra dag en jobbet med et produkt, en hverdagssalami. Den skal være tuftet på de samme prinsippene, den skal være håndverksprodusert og med hvitmugg slik vi ser i Italia og på alle de andre produktene til Ask. Men det skal være en barnevennlig utgave som alle kan spise til frokost. Vi kommer også til å lansere skivet Slegge- og Passe-salami med en gang vi har stor nok kapasitet.

Nye ansatte

– Våre nye lokaler vil ha behov for flere ansatte, noe som gleder oss stort. Vi er en stor familie her i dag, og kommer til å ansette en ny allerede nå i år (søknad lagt ut 19. august 2020). Vi mener vi har en god drift sammen, alle jobber for et mål om en bærekraftig vekst, en trygg arbeidsplass der vi skal lære, utvikle og ha det gøy, melder gründerne.

Samarbeid med bonden

De fortsetter:

– Samarbeidet direkte med bonden, sikrer verdikjeden og øker kunnskapen vår. Vi ser en merverdi i å ha direkte dialog med hver enkelt bonde, og å utnytte potensialet til hver enkelt gård. Dog er det synd at det er manglende råvaretilgang. Det er rett og slett for få bønder per i dag, så vi må stadig jobbe for økt tilgang på økologisk råvarer. Så en klar oppfordring til alle grisebønder er: Legg over til økologisk, du tjener mer, grisen får det kanskje enda bedre, og du får solgt alt du lager, oppfordrer Anne Marte og Kristoffer Evang.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS