Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Historisk matsvinnprosjekt i serveringsbransjen

Et felles initiativ fra serveringsbransjen sparkes i gang i dag. Hoteller, kantiner og restauranter over hele landet skal kutte sitt matsvinn med 20 prosent innen 1. januar 2020.

Publisert
Anne-Grete Haugen i Matvett (daglig leder) og Bjørn Stangjordet fra NorgesGruppen (direktør Kategori/Innkjøp Servering).

Det kastes fremdeles store mengder mat som burde vært spist i Norge, og det er ikke bærekraftig. Sentrale aktører i serveringsbransjen går nå sammen om å kutte matsvinnet.

Matvett, NorgesGruppen, hotellkjedene Scandic og Nordic Choice Hotels, Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) og leverandørene ASKO og Unilever lanserer nemlig et historisk bransjeprosjekt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

«Kutt Matsvinn 2020»

Konseptet har fått navnet «Kutt Matsvinn 2020», og hele serveringsbransjen inviteres nå med.

– Målet er at alle deltakerne skal redusere sitt matsvinn med 20 prosent de neste tre årene og bidra på veien til å nå FNs bærekraftmål 12.3 om å halvere matsvinn på verdensbasis. Dette er et historisk samarbeidsprosjekt, og vi gleder oss til å se resultatene, uttaler Bjørn Stangjordet i NorgesGruppen.

Banebrytende samarbeid

Initiativet, der konkurrerende virksomheter går sammen om felles reduksjonsmål, er unikt. Dette innebærer å måle omfanget av matsvinn hos den enkelte samt bidra til å etablere statistikk på matsvinn fra hotell, restaurant og kantine i Norge. Den treårige avtalen inkluderer også utvikling av felles verktøy for måling og rapportering, opplæring av ansatte samt felles grafisk profil og kommunikasjonsaktiviteter ut mot gjestene.

– Systematisk kartlegging av matsvinn på serveringsstedene, fra kjøkkenets produksjon til gjestenes tallerkener, er helt nødvendig for å forebygge matsvinn i verdikjeden. Det gir positiv effekt på bunnlinjen, for miljøet og for samfunnet, sier Anne-Grete Haugen i Matvett i en pressemelding.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Alle skal med

«Kutt Matsvinn 2020» blir i dag presentert for bransjen under Kunde- og leverandørdagene, i regi av NorgesGruppen og ASKO Servering. Denne årlige konferansen er en viktig møteplass for hele serveringsbransjen, og samler over 400 kunder og leverandører innen hotell, kantine, restaurant og servicehandel.

Et av målene i prosjektet, som løper ut 2019, er å få med så mange aktører som mulig. Derfor ble en stor del av årets konferanseprogram viet matsvinn, med innsikt, kunnskap og inspirasjon.

Redusert matsvinn gir trippel gevinst

Forebygging av matsvinn gir trippel gevinst. Økt lønnsomhet for bedriften, redusert belastning på klima, og et tryggere matfat for en økende befolkning.

Matvett har lang erfaring i å arbeide med bedrifter som vil redusere matsvinnet. Fra 2010–2015 oppnådde ForMat-prosjektet en svinnreduksjon på 12 prosent per innbygger i Norge. Disse erfaringene blir nyttige å ha med seg inn i «Kutt Matsvinn 2020», som Matvett vil være prosjektleder for.

Konkurrentene samarbeider

– Selv om matproduksjon er svært ressurskrevende, havner hele 30 prosent av verdens mat rett i søppelbøtta. Det er et enormt klimaproblem, og derfor jobber vi i Nordic Choice Hotels knallhardt for å kutte matsvinn. Siden 2012 har vi redusert tallerkenstørrelser, introdusert doggy bags, nudget gjester og veid matavfall daglig for å nå målene våre. Nå vil vi gå enda lenger, sier Cathrine Dehli (Head of Sustainability) i Nordic Choice Hotels.

Resultatet av arbeidet har resultert i nærmere 20 prosent kutt i matavfall på flere av Nordic Choice sine største hoteller. Ved å gå inn i initiativet «Kutt matsvinn 2020» skal mengden ned ytterlige 20 prosent fra dagens nivå, men nå skal det gjøres sammen med konkurrentene. Initiativet innebærer å måle omfanget av matsvinn hos den enkelte samt bidra til å etablere statistikk på matsvinn fra hotell, restaurant og kantine i Norge.

Utover individuell reduksjon av matavfall, innebærer den treårige avtalen også utvikling av felles verktøy for måling og rapportering, opplæring av ansatte og videreutvikling av kommunikasjon med gjestene.

– Det er helt klart et ambisiøst initiativ, men for å nå FNs nye klimamål trenger vi tiltak som monner. Dessuten har vi i Nordic Choice aldri vært redd for en utfordring, sier Dehli.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS