
Kraftig omsetningsvekst for Rondane Høyfjellshotell
Facebook-stuntet i fjor har gitt gode resultater, men ledelsen tror ikke det alene er årsaken til at Rondane Høyfjellshotell tredoblet omsetningen siden 2014, og samtidig doblet omsetningen siden i fjor sommer.

Omsetningen har gått rett i været etter at hotellet ga bort 4500 overnattingsdøgn til 750 vinnere etter en kampanje på Facebook i desember 2016.
– Vi svært fornøyde med et belegg på 98,2 prosent og en omsetning på 3,1 millioner kroner i juli. Vi trodde vi var optimister da vi budsjetterte med 2,5 millioner kroner. Augusttallene viser en beleggsprosent på 89 og 2,9 millioner kroner i omsetning, så denne sommeren har vært meget bra for oss, sier markedssjef på hotellet, Ole T. Hoelseth.
Kampanjen på FB tok av
Han forteller videre at hotellet også hadde en god vekstkurve også før Facebook-kampanjen, og blant annet tredoblet omsetningen etter at nye eiere overtok i 2014, og doblet omsetningen siden juni i fjor.
I begynnelsen av desember i fjor la Rondane Høyfjellshotell ut en statusoppdatering på Facebook-siden sin der de lovet tre gratis overnattinger for to personer til «liker» nummer 4000, og til hver 50. liker etter det igjen. Det tok av, og hotellet endte med å dele ut 4500 gratis overnattingsdøgn.

Les også: Skulle feire 4000 følgere, fikk 20 000 nye på 12 timer
Pusser opp hotellet

Han mener at suksessen ikke bare kan tilskrives Facebook-kampanjen, men også oppussing av fellesområder og svømmebasseng og at de har fått god tilbakemelding på både mat og flinke, lokale resepsjonister.
– Vi har nå pusset opp for nær 15 millioner kroner, og mer står for tur. Vi har en meget stor bygningsmasse, og vi fortsetter oppgraderingen i ett til to år til. Nå står flere bad for tur. Det er mange kvinner som bestiller tur i fjellet, og de ønsker seg skikkelige bad. I dag er vi ærlige og sier at noen av badene er en aldri så liten studie i 80-tallet, sier Hoelseth smilende til GD.no.
– Vi fikk mye positivt ut av Facebook-kampanjen, men er usikre på hvor stor betydning den hadde. Vi har mange gjester som kommer hit som ikke har hørt om kampanjen. Samtidig vet vi at under 20 prosent av vinnerne benyttet seg av premien. Noen vinnere bodde veldig langt unna, mens andre ikke hadde tid i det tidsrommet premien kunne benyttes. Men én ting er sikkert etter kampanjen; mange ble påminnet om vår eksistens! forteller Hoelseth.
Les også: Byr på Rondane-kaffe
Hjelper andre hoteller
Stuntet på Facebook i fjor, fikk også andre virkninger.
– Vi ble kontaktet av Skjerdingen Høyfjellshotell, som «spionerte» på oss, og likte det de så. Nå skal vi hjelpe dem og i den grad det er mulig, kopiere det vi har gjort, som har fungert bra, sier Hoelseth til GD.no.