Fra venstre Espen Gryt (eier Elvebredden Catering), Jan-Erik Pavels Smith (Greenway-Norge), Jim Marthinsen (Norengros) og Alexandra Buan (kategorisjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden). (Foto: Morten Holt)

Elvebredden Catering viser miljøveien

Elvebredden Catering har i flere år har ett sterkt søkelys på miljø og bærekraftig drift. Nå har bedriften byttet ut absolutt all emballasje med bionedbrytbare produkter av typen Naturesse fra Greenway-Norge AS.

Publisert

– Dette er banebrytende. En av de største cateringbedriftene i landet går foran og viser samfunnsansvar. Naturesse-produktene er 100 prosent bionedbrytelige, sier daglig leder for Greenway-Norge, Jan-Erik Pavels Smith.

Greenway-Norge har inngått en avtale med NHO Reiseliv Innkjøpskjeden og Norengros om distribusjon av de miljøvennlige produktene.

– Det er en strategisk bærekraftig avtale, sier Pavels Smith og Alexandra Buan fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Enorme mengder engangsemballasje

For Elvebredden Caterings del dreier det seg om store mengder emballasje. Espen Gryt, som eier og driver selskapet, som har om lag 60 på lønningslista, forteller at det for eksempel dreier seg om flere hundre tusen kopper hvert eneste år.

– Vi har store kunder, spesielt på lunsj, og er helt avhengig av å bruke engangsemballasje. I gjennomsnitt har vi 45 leveranser hver dag, sju dager i uken. Det er 1000 personer som hver eneste dag bruker engangs serveringsemballasje fra oss til mat eller drikke, og for oss er det avgjørende at denne emballasjen er miljøvennlig, forklarer Gryt.

Et mer bærekraftig reiseliv

– Det er svært positivt at en så stor og sentral aktør tar ansvar for miljø og bærekraft, og viser vei, sier kategorisjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, Alexandra Buan om Elvebredden, som har vært medlem i kjeden siden 2015.

– Vi har en klar ambisjon om et merbærekraftig reiseliv i Norge, blant annet gjennom oppfølging av våre leverandørers arbeid på dette området. Kartleggingen er viktig for å sikre at vi tilbyr bærekraftige varer og tjenester til våre medlemsbedrifter, forklarer Buan, som legger til at de også skal ha stand på bærekraftmessen Foodscape i oktober i år.

Hun forteller videre at NHO Reiseliv Innkjøpskjeden ønsker å fjerne engangsemballasje og servise/bestikk som ikke er miljøsertifisert, fra bonusgivende sortiment. Dette kan bli aktuelt allerede fra 1.januar 2019.

Har turt å ta valget

– Elvebredden Catering er blant mine aller største kunder, og den aller første som satser på slike produkter i et så stort omfang. Vi står for logistikken, og sørger for at de får de produktene de skal ha til riktig tid. Vi har arbeidet tett sammen de siste månedene slik at alt skal være på stell, forteller Jim Marthinsen hos Norengros.

Han tror at det er mange bedrifter som har tenkt i slike baner, men ikke har turt å ta skrittet på grunn av kostnadene.

– Det er dyrere å gå over til disse produktene, men ikke så kostbart som man skulle tro. Vi har alltid hatt et sterkt søkelys på miljø, og arbeider kontinuerlig for å minske vårt karbonfotavtrykk. Derfor var det naturlig for oss å velge dette. Etter at vi nå begynte med Naturesse, har jeg fått flere henvendelser fra andre bedrifter som vurderer å skifte til bionedbrytbare produkter, legger Espen Gryt til.

Viktig og riktig søkelys

– Den siste tiden har det vært et stort og riktig søkelys på plastsøppel, og det er viktig å «ta rotta på dette plasthelvetet» en gang for alle. Vi kan ikke redde jorda alene, men vi kan alle redde jorda litt hver dag. Det dreier seg om holdningsendring, og det at en så viktig aktør går foran bidrar forhåpentligvis til en smitteeffekt, mener Pavels Smith.

Espen Gryt og Elvebredden har et sterkt søkelys på miljø. (Foto: Morten Holt)

Han forteller at flere og flere viser interesse for produktene, men Elvebredden Catering er den første aktøren som bruker produktene på absolutt alt av servering.

Ikke bare emballasje

Men for en mer bærekraftig drift, setter ikke Elvebredden Catering bare søkelyset på emballasjen. Over tid har de arbeidet med IntoFood (Will Nicholson), for å få ned forbruket av kjøtt.

– Vi måler nøyaktig hvor mye karbonutslipp det er på hver eneste porsjon/rett, og på vår hjemmeside gir vi våre kunder muligheten til å velge mer klimavennlige retter. Det vises med grønne blader. To blader indikerer et meget miljøriktig valg av meny. Menyer merket med to blader gir mindre enn gjennomsnittlig 1,54 kilo karbonfotavtrykk per kilo produkt. Ett blad indikerer et godt valg, med mindre enn gjennomsnittlig 2,4 kilo karbonfotavtrykk, forklarer Gryt.

Du kan lese mer om dette på Shop.elvebreddencatering.no.

Alt for mye kjøtt

– Vi prøver å påvirke, men det er en lang vei å gå. Kjøttforbruket er alt for høyt. Folk flest vet altfor lite om dette, men etter at jeg har satt meg grundig inn i problematikken, ser jeg hvor «miljøuvennlig» vårt store kjøttforbruk er, både av rødt og hvitt kjøtt. Produksjon av mat står for en tredjedel av de globale klimagassutslippene, kjøtt alene står for 15 prosent. Forskning viser at ved å spise mindre kjøtt og kaste mindre mat, kan de globale klimagassutslippene fra matproduksjon reduseres kraftig. Vi må få en dreining mot mer bruk av grønne produkter, mener Gryt.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden deler ut pris i 2019

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden vil allerede neste år sette pris på dem som tar et ekstra tak for miljøet.

– Da vil vi dele ut en pris som premierer den samarbeidspartneren og medlemmer som tar miljøvennlige og bærekraftige valg, sier Alexandra Buan i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Hun forteller videre at Greenway-Norge oppnådde 460 av 460 mulige poeng i NHO Reiseliv Innkjøpskjedens score fra en undersøkelse foretatt høsten 2017.

– Dette er fantastisk bra, og vi setter stor pris på arbeidet Greenway-Norge gjør på dette området. Med dette resultatet kan våre medlemmer føle seg trygge på at ved å kjøpe varer fra Greenway-Norge gjøres det innkjøp som er bedre for miljø og mennesker, sier Alexandra Buan.

Les mer i magasinet Horeca (nummer 5 2018, sommernummeret)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS