Foto: Moet & Chandon

Rosé champagne til Valentinsdagen

Rosa bobler symboliserer kjærlighet, optimisme og livsglede. Det er drikken som forsterker den romantiske stemningen.

Publisert

Rosé er den kategorien som øker mest i Norge. Også i Frankrike er rosé i sterk vekst. Når man tenker rosé champagne, faller valget på Moët & Chandon Rosé Imperial. Av all champagneproduksjon er kun 10 % rosé, men hos Moët & Chandon lages det over 20 % av rosé. Moët & Chandon Rosé Imperial er verdens bestselger av rosé champagne. Huset som ble grunnlagt i 1743 har lang historie på rosa bobler med den eldste dokumentasjon på «Rozé» fra 1794. Arkivet viser også at Napoleon Bonaparte og hans mor Letizia bestilte 100 flasker av «Rozé» i 1801.

Kjellermester Benoît Gouez har satset i herdig på å utvikle rosé-kategorien.

– For å lage en rosé champagne av høy kvalitet, velger vi kun blå druer av topp kvalitet og i perfekt tilstand ut fra modenhet og sunnhet. Årsaken til at både helseaspektet og modenhet er viktig, kommer av at drueskallet er i kontakt med saften for å produsere røde viner, forklarer han.

Foto: Moet & Chandon

Rosa er eksklusivt

Kvaliteten på rosé champagne er høy og representerer det lille ekstra når man skal feire. Moët & Chandon Rosé Imperial er laget på Pinot Noir og Pinot Meunier fra Premier Crus og Grand Crus vinmarker nord i Champagne, hvor de ulike parsellene er vinifisert for seg. Huset har investert tungt i moderne produksjonsutstyr og er blandt de fremste til å lage flotte røde viner som til slutt blendes med hvitvin av Chardonnay. Hvert champagnehus velger sin komposisjon og Benoît Gouez velger mellom 10-25 % Chardonnay til Rosé Imperial for å fremheve rødvinskarakteren med eleganse og friskhet.

Det å blende røde og hvite viner til rosé har med tradisjoner å gjøre, men er også lovfestet. Det er kun i Champagne at man har lov til å blande rød og hvit vin i vinverdenen. Rosé Champagne er fransk kultur og håndverkskunst i flytende form.

Rosa til Valentine

Signature Imperial Rosé Limited Edition er en spesialutgave for 2020 og hedrer majoriteten av modne Pinot Noir druer i blenden.

Etiketten er redesignet i skimrende rosatoner og sort med børstelignende effekt som symboliserer en kunstmalers touch, og kvaliteten på vinmakerens håndverk. Inspirasjonen kommer fra den eldste eksisterende Moët & Chandon rosé champagne datert 1873, nå retolket for å vise dette historiske husets modernitet med tidløs eleganse.

Rosa er trendy

Foto: Moet & Chandon

Rosé Champagne har blitt oppdaget av vinentusiaster, både av menn og kvinner. Det er helt "in" å bestille rosa bobler. Rosé Champagne har blitt anerkjent som en elegant aperitiff, men også en gastro-vinstil som løfter et måltid takket være innhold av rødvin som gir ekstra struktur og konsentrasjon. Rosé gir friskheten fra hvitvin og kompleksitet fra rødvin som betyr at matmatchingsmulighetene er mange.

Moët & Chandons hus-chef Marco Fadiga anbefaler Imperial Rosé med carpaccio av oksekjøtt servert med olivenolje, grovt salt og pepper, biff tartar, vitello tonnato, stekt fisk i urtesaus, hummersuppe eller asiatisk mat. Rosé kan også takle krydder og mer krevende ingredienser.

– Er du vegetarianer eller veganer, kan du fint nyte Imperial Rosé til grønsaksretter som gazpacho (tomatsuppe), ratatouille, tomatbaserte retter, grillede/stekte grønsaker og ravioli med erter. Rosé kombinerer det beste av to verdener, - så enkelt å kombinere med mat. Fargen er også visuelt innbydende, og munnfølelsen er gjerne mer fløyelsmyk og delikat, og dermed mer velsmakende. For meg er jeg helt sikker i min sak, fremtiden for Champagne er «rosé», poengterer Fadiga.

Rosa lukt og smak

Signature Rosé Imperial Limited Edition har en flott dyp rosa farge med gyldne toner. Duften er intens av jordbær, bringebær, kirsebær, roser og litt pepper. Smaken er saftig med preg av røde bær som jordbær, bringebær og rips, samt modne ferskener og røde epler. Balansert syre og en fast mineralsk finish. Passer som aperitiff og selskapsdrikk, samt til følge til småretter og større menyer.

Til dessert kan den serveres alene, eller med friske frukter og bær uten tilsetning av sukker.

Serverer gjerne Rosé Imperial i vinglass for en mer vinøs karakter. Flasken kan kjøles ned med isbiter og vann ca. 15-20 minutter før servering.

Moët & Chandon Signature Rosé Imperial Limited Edition

Pris: 460 kroner

Varenr.: 4137801 (Vinmonopolet)

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS