
Miljøfyrtårn: 69 % opplever store miljøforbedringer
Miljøfyrtårns kundeundersøkelse 2018 viser at 69 % opplever store eller svært store miljøforbedringer som resultat av deres sertifisering.
Stiftelsen er Norges største miljøsertifisering og tilbyr et effektivt verktøy for virksomheter som ønsker hjelp til å dokumentere sin satsning på bærekraft. De tilbyr sertifiseringskriterier for både hotell, restaurant, kafé, catering og enkle overnattingssteder.
Les også: Solstad Bad & Hotell ble miljøpioner
Les også: Augustin hotell har vært Miljøfyrtårn i 17 år
Gode tilleggseffekter
Kriteriene omhandler temaene avfall, arbeidsmiljø, energi, innkjøp og transport, samt tidsaktuelle tema som matsvinn og plast.
Kundeundersøkelsen viser også at kundene oppnår gode tilleggseffekter utover miljø: 40% opplever store eller svært store kostnadskutt, mens 52 % av private/statlige virksomheter opplever stor/svært stor grad av omdømmebygging.
Mer bærekraft
Daglig leder i Miljøfyrtårn påpeker at sertifiseringen gir konkurransefordeler:
– Kunder vil ha mer bærekraft. Bedrifter som ikke tar bærekraft på alvor risikerer å bli akterutseilt. Jeg håper flere i bransjen ser at det lønner seg å tenke nytt og være fremtidsrettet. En konkret og effektiv måte å imøtekomme krav fra kunder og oppdragsgivere er å være miljøsertifisert. En sertifisering som Miljøfyrtårn er et kvalitetsstempel og et bevis på at virksomheten jobber helhetlig og systematisk med miljø og bærekraft, forteller Ann-Kristin Ytreberg.
Her kan du lese mer om hvordan du kan bli sertifisert