Illustrasjonsfoto: Thon Hotels

Miljøfyrtårn: 69 % opplever store miljøforbedringer

Miljøfyrtårns kundeundersøkelse 2018 viser at 69 % opplever store eller svært store miljøforbedringer som resultat av deres sertifisering.

Publisert

Stiftelsen er Norges største miljøsertifisering og tilbyr et effektivt verktøy for virksomheter som ønsker hjelp til å dokumentere sin satsning på bærekraft. De tilbyr sertifiseringskriterier for både hotell, restaurant, kafé, catering og enkle overnattingssteder.

Les også: Solstad Bad & Hotell ble miljøpioner

Les også: Augustin hotell har vært Miljøfyrtårn i 17 år

Gode tilleggseffekter

Kriteriene omhandler temaene avfall, arbeidsmiljø, energi, innkjøp og transport, samt tidsaktuelle tema som matsvinn og plast.

Kundeundersøkelsen viser også at kundene oppnår gode tilleggseffekter utover miljø: 40% opplever store eller svært store kostnadskutt, mens 52 % av private/statlige virksomheter opplever stor/svært stor grad av omdømmebygging.

Mer bærekraft

Daglig leder i Miljøfyrtårn påpeker at sertifiseringen gir konkurransefordeler:

– Kunder vil ha mer bærekraft. Bedrifter som ikke tar bærekraft på alvor risikerer å bli akterutseilt. Jeg håper flere i bransjen ser at det lønner seg å tenke nytt og være fremtidsrettet. En konkret og effektiv måte å imøtekomme krav fra kunder og oppdragsgivere er å være miljøsertifisert. En sertifisering som Miljøfyrtårn er et kvalitetsstempel og et bevis på at virksomheten jobber helhetlig og systematisk med miljø og bærekraft, forteller Ann-Kristin Ytreberg.

Her kan du lese mer om hvordan du kan bli sertifisert

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS