
Spisses mot hotell og restaurant
Diplom-Is er blitt hovedaksjonær i Kulinaris, men gründerne Roar Langli og Even Riis forteller at Kulinaris skal fortsette som egen merkevare. Nå skal det satses enda mer på storhusholdningsmarkedet.

18-19 millioner av de 31 millionene selskapet omsetter i året, kommer fra storkjøkkenmarkedet – der de to tror det er enda mer å hente.
– Vi har allerede en stor kundemasse i horeca. Nå skal vi lage nye inspirasjonsbrosjyrer for hoteller og restauranter – der vi skal inspirere til hvordan kokkene kan ta i bruk iskrem i desserter. Det dreier seg om at det skal være enkelt å legge opp til mange, samtidig som det ser bra ut og smaker godt. I tillegg skal vi arbeide enda mer med vår profilering, som forhåpentligvis skal føre til at vi knytter til oss enda flere kunder. I 2017 fikk vi også et nytt stort sortiment gjennom ASKO, forteller Riis og Langli.
Dra nytte av hverandres kompetanse
Norsk Iskrem/Diplom-Is kom inn på eiersiden i det Kolbotn-baserte firmaet i august 2017, noe de to tror blir positivt for den videre utviklingen.
– Vi skal fortsette på samme måte, med enda sterkere søkelys på våre merkevarer. Diplom-Is og Kulinaris vil dessuten dra nytte av hverandres kompetanse, forteller Langli.
Sorbet-spesialist
Kulinaris fikk et meget solid oppsving i forbindelse med frozen yoghurt-bølgen for noen år siden – rettet mot egne isbarer for frozen yoghurt. Nå har den bølgen avtatt noe, og kundene fattet større interesse for sorbet, noe som Kulinaris har solgt mye av helt siden starten.
– Vi er blitt mest kjent – og anerkjent, for våre sorbeter, som har økende salg, sier Roar Langli, som er daglig leder i selskapet.
– Våre produkter er et verdig alternativ til det å bruke tid på å produsere is og sorbet selv, mener de to.

Milkshake
Dessuten har burgerbølgen kommet beleilig for Kulinaris.
– Med burgerne følger ofte milkshake. Og i milkshake brukes det is. Det dreier seg om store volum. Vår iskrem passer veldig bra til milkshake, og fått meget god respons, forklarer Langli.
Kapasitet til det dobbelte
Kulinaris flyttet i 2014 fra Tømteveien til nye lokaler i Trollåsveien.
– Her disponerer vi 1000 kvadratmeter store lokaler. Per i dag produserer vi pluss minus 500 000 liter i året – fordelt på 26 forskjellige smaker, men vi har kapasitet til å produsere det dobbelte, forteller Roar Langli.
Les mer om Kulinaris i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 1 2018)
Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)