MelkPris Ida Berg Hauge2

Melk.no fikk global frokostpris

Melk.no har mottatt Yves Boutonnat Trophy, International Milk Promotion 2012 for sitt frokostarbeid. Prisen ble mottatt med bakgrunn i hvordan vi utviklet og markedsførte en digital frokostkalkulator for å sette fokus på hvor viktig frokosten er, og ikke minst hvor viktig det er å velge riktige mat- og drikkevarer til frokost.

Publisert

På bildet sees hele IMP-gruppen. Ida Berg Hauge (i hvitt i midten) sammen med George Davey fra Australia som vant The IMP Award (for long time achievement).

– Det er ekstra hyggelig for Norge å vinne med en frokostkampanje som har mye mindre markedsføringsbudsjetter enn mange andre land som er med i denne konkurransen, forteller Ida Berg Hauge. I finalen var Østerrike og Danmark sammen med Norge.

Globalt meieriseminar

Berg Hauge, som er daglig leder i Melk.no, sitter som leder av International Milk Promotion Group (IMP) og som styremedlem i International Dairy Federation (IDF).

I disse dager er hun i Cape Town hvor det avholdes et globalt meieriseminar der siste nytt innen blant annet teknolog, meieridrift, helse og ernæring, dyrevelferd, miljøspørsmål og markedsføring deles over landegrensene.

Deler erfaringer og kunnskap

Ida Berg Hauge, daglig leder i Melk.no og Ian MacDonald, visechair in the IMP group (og marketing director from Dairy Farmers of Canada) som delte ut prisen.

Her deler vi erfaringer og kunnskap fra ulike land. Dette er svært nyttig i forhold til å sette egne problemstillinger i et større perspektiv. Vi ser jo at mange av trendene i andre land ikke er så ulikt det vi opplever i Norge. Innen markedsføring og kommunikasjon er selvsagt utvikling av sosiale medier og digital kommunikasjon det som opptar formidlere over hele kloden mest.

Hvert år deles det ut en gjev markedsføringspris – denne ble i år mottatt av en stolt daglig leder som med rette kan kalle seg Norges frokostekspert. Ida har nemlig lagt bak seg frokostbesøk i hele landet.

Sammen med frokostkalkulatoren og en egen frokostundersøkelse har Melk.no bidratt til ekstra søkelys på frokost.

International Milk Promotion Group (IMP)

I International Milk Promotion Group (IMP) er det omtrent 20 medlemmer som alle er generiske meieriorganisasjonene fra mange deler av verden. Alle kan bringe et eller flere merkenøytrale markeds caser for meieriprodukter til konkurransen.

På et tidligere møte i IMP i år stemte medlemmene på de tre beste presentasjonene som så gikk videre til finalen på verdenskongressen til IDF. Der fikk vinnerlandet Norge overrakt det gjeve trofeet. I år foregikk presentasjonen og juryering i Tel Aviv, mens selve overrekkelsen skjer i Cape Town.

Frokostkalkulator

– Vår digitale frokostkalkulator er et avansert og lett tilgjengelig verktøy for internettbrukere og gir god kunnskap i hva en god og næringsrik frokost kan inneholde. Både tilretteleggingen og antall personer som faktisk har tatt denne testen var nok hovedårsaken til at vi vant IMP-prisen i år, forteller Ida fra Cape Town.

Frokostkalkulatoren ble lansert i mai 2011 og til nå har over 300.000 personer gjennomført frokostkalkulatoren på melk.no. Der kan man teste ut sin egen frokost, og ta ut og inn ulike produkter for å se hva som skjer med næringsinnholdet. Over 400 varer er med i basen og man får både oversikt over hva man får i seg av vitaminer og mineraler i tillegg til konkrete tilbakemeldinger på hvor god frokosten man velger er.

– I Melk.no ønsker vi å sette fokus på den norske frokosten. Ikke mange land spiser en lignende frokost som vi gjør. Har frokosten det rette innholdet er det en god start på dagen. Gjennom frokostkalkulatoren får vi også satt fokus på betydningen av melk og magre meieriprodukter i en sunn frokost. Man kan lett se hva et glass med mager melk eller et yoghurtbeger bidrar med av nyttige næringsstoffer som både kalsium, B-vitaminer, jod og proteiner, avslutter Ida Berg Hauge.

Test din frokost her på Melk.no sin frokostkalkulator

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS