John Anders Lifjell har drevet Arctic Rein og Vilt siden 2003. Etter å ha vært godt inne i dagligvaremarkedet, satses det nå enda mer i horecamarkedet. (Foto: Morten Holt)

Satser mer mot horeca og reiselivsdestinasjoner

Arctic Rein og Vilt (ARV), som i flere år har vært godt inne i dagligvarebransjen, retter nå et sterkere søkelys på horecabransjen og turistdestinasjoner.

Mange har nok sett ARV-produktene i frysedisken. (Foto: Morten Holt)

– Vi har et unikt produkt, som alle turister, både nordmenn og utlendinger finner eksotisk. Derfor ønsker vi å gå bredere ut mot reiselivsdestinasjoner landet rundt. Her kan turistene for eksempel kjøpe med seg «smakssuvenirer» i form av elg- og reinkjøtt, sier gründer og daglig leder for bedriften i Mo i Rana, John Anders Lifjell (47).

Godt salg til hotell- og restaurantbransjen

– Det er mange små reiselivsbedrifter som trenger god ferdigmat. Vi leverer flere produkter som bare skal varmes opp og gi en liten ekstra «touch» før servering, legger han til.

Han forteller om en fantastisk bra sommer på Helgeland – med dertil godt salg til hotell- og restaurantmarkedet.

– Sommeren var meget bra, men så stoppet det litt opp. Likevel øker vi omsetningen i 2020 sett i forhold til 2019, forklarer Lifjell.

Også elg på ARV-menyen

Arctic Rein og Vilt i Mo i Rana sysselsetter fire årsverk, og omsetter for rundt 30 millioner kroner årlig. Her er daglig leder Lifjell i produksjonslokalet. (Foto: Morten Holt)

Han startet ARV i 2003. I dag omsetter bedriften i Nordland for 30 millioner kroner (2019-tall), og har fire fast ansatte medarbeidere.

Helt frem til 2020 har bedriften utelukkende hatt reinsdyrkjøtt i porteføljen, men Lifjell forteller at fremover blir det flere produkter med elgkjøtt.

Stadig utvikling av porteføljen

Produksjonslokalet ligger like utenfor Mo i Rana. (Foto: Morten Holt).

– Vi er stadig på let etter nye produkter i porteføljen, og med vår profil var det helt naturlig å ta inn elgkjøtt, som i første omgang blir tatt inn som spekemat. I nord er råvarer av elg en «skjult» hemmelighet, og vi jobber nå med flere produkter, blant annet en kjøttsuppe, sier han.

På grunn av koronapandemien ble satsingen utsatt none måneder, men Lifjell forteller at det arbeides aktivt med enda større satsing på elgkjøtt i tiden som kommer.

Mest til dagligvare

Selv om det nå satses på hotell- og restaurantmarkedet, er dagligvare per i dag det desidert største markedet for ARV.

Lifjell anslår at ca. 90 prosent av omsetningen kommer derfra, der Coop er de største kunden med levering landet rundt, men bedriften har også regionalt salg til blant annet Bunnpris og Rema 1000.

Les mer om ARV i magasinet Horeca (nummer 6 2020)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS