Fra venstre Kikkomans salgssjef for Europa, Popi Malgorzata, Europa-sjef Junichi Sawano og sjefskokk Kiyoshi Hayamizu. (Foto: Morten Holt)

Japas på menyen

Kikkomans sjefskokk i Europa, Kiyoshi Hayamizu, lager japansk tapas, og introduserer samtidig begrepet «japas».

Publisert
Kiyoshi Hayamizu tilbereder kamskjell i soyasaus, mens Popi Malgorzata, som er salgssjef for Europa, følger med. (Foto: Morten Holt)

– Japas – japansk tapas, er en miks av ideer og ingredienser, basert på den japanske matstilen. Mange av smårettene er basert på tradisjonelle japanske retter, andre har en litt mer europeisk stil – men alltid med en liten touch av umami, forklarer Hayamishu.

Vi er mest kjent med tapas fra Spania, men også japanerne har i alle tider spist mange småretter i et måltid. Et tradisjonelt japansk måltid, ifølge «ichiju-sansai», skal alltid inneholde tre små sideretter i tillegg til ris, suppe og grønnsaker.

Soyasaus i alt

Soyasaus i mange varianter blir brukt i alle rettene. Det er ikke noe annet land i verden som forbruker så mye soyasaus som akkurat Japan, der hver eneste japaner bruker seks liter soyasaus i året. Til sammenligning bruker nordmenn om lag en halv liter.

Haugen-Gruppen har tatt over salget av Kikkoman i Norge. Fra venstre Annette Ruud (markedssjef for dagligvare), markedsdirektør Peter Ravn og Tom J. Bovim (markedsdirektør for storkjøkken/horeca). (Foto: Morten Holt)

– Soyasaus er utmerket til all slags mat. Den både balanserer og samtidig forsterker de andre smakene i en rett; eksempelvis gjør den salt mat mindre salt og søt mat enda søtere, sier Sawano.

Skal øke forbruket i Norge

Junichi Sawano leder Kikkoman i Europa. Her foran hovedkontoret i Düsseldorf. (Foto: Morten Holt)

Nå arbeides det for å øke forbruket her til lands.

– Soyasaus er så mye sunnere og bedre for helsen vår enn olivenolje, salt og pepper. Derfor har vi stor tro på en sterk salgsøkning i Europa – med det økende søkelyset på en sunnere livsstil, sier Junichi Sawano, som leder Kikkoman i Europa.

Popi Malgorzata, salgssjef for Europa hos Kikkoman. (Foto: Morten Holt).

– Soyasaus inneholder også salt, men i mye mindre mengder enn i rent salt. Vi har et klart mål om å få ned saltforbruket i Norge, og Kikkoman skal bidra til dette, sier markedsdirektør for Haugen-Gruppen i Norge, Peter Ravn.

– Soyasaus kan brukes som en vanlig saus, men også som ingrediens i forskjellige retter. Vi har tro på mange muligheter – utenom fisk og sushi, som har vært det vanlige, sier markedssjef for horeca i Haugen-Gruppen, Tom Johan Bovim.

Norge størst i Norden

I Norden er det Norge som forbruker desidert mest soyasaus per hode. Kikkoman har en markedsandel på 88 prosent, men nå skal salget intensiveres.

– Vi er mest kjent med den «vanlige» Kikkoman-varianten, og størsteparten av flaskene vi selger, er de kjente småflaskene vi ser på restaurantbordene. I de nordiske landene er det mest vanlig med soyasaus til sushi, men nå satser og håper vi på enda mer utbredt bruk i Norge. Soyasaus kan brukes til så mye. Den passer til alle kjøttretter. Samtidig lanserer vi også flere nye smaker i det norske markedet, deriblant ponzusaus med sitron, sier Popi Malgorzata, som er salgssjef for Europa.

Hun forteller at det over 300 forskjellige aromatiske komponenter i en Kikkoman-saus, noe som gjør den egnet til nær sagt all slags mat.

– Vår målsetting er å øke forbruket i Norge med 10 prosent hvert år, forteller Malgorzata.

I magasinet Horeca (nummer 1 2018) kan du lese mer om Kikkoman, og også se noen av rettene som Kiyoshi Hayamizu laget.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS