7 Fjell Bryggeri Bergen

Den norske ølrevolusjonen fortsetter

7 Fjell Bryggeri startet produksjonen av Bergens første håndverksøl i fjor. Med full dekning i Norge, solid internasjonal anerkjennelse og kraftig voksende salgsvolum har det lille bryggeriet allerede kjent smaken av suksess. Nå skal de slukke øltørste ganer i Europa.

Publisert

Herman Friele, bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen og daglig leder Jens Eikeset.

Nylig gikk de første pallene med 7 Fjell-øl ut av landet. Italia står først på listen, deretter står Russland, Sverige, Finland og Spania for tur. På sikt vil bryggeriet også eksportere til England og Tyskland.

– Dette er en fantastisk mulighet for oss. Vi har vunnet flere internasjonale priser, noe som har vekket interessen blant utenlandske importører. Nå håper vi bare på at vi klarer å produsere nok øl, sier Jens Eikeset daglig leder og medgründer av 7 Fjell Bryggeri.

Hedret

Nylig kom også resultatene fra ”World Beer Challenge 2015”, en konkurranse hvor over 500 ølmerker fra hele verden sendte inn bidrag. 7 Fjell deltok med fire bidrag. Kaffestouten Morgenstemning stakk av med en gullmedalje, mens de resterende bidragene Svartediket, Ulriken og Fløien ble premiert med en sølvmedalje hver. I fjor ble bryggeriet fra Bergen også tildelt prisen ”Ratebeer Best 2014”. Denne prisen gikk til de 10 beste nye bryggeriene i verden, heter det i en pressemelding fra 7 Fjell Bryggeri.

Rekordhøyt salgsvolum

7 Fjell Bryggeri startet produksjonen i fjor. Allerede fra starten hadde de en klar ambisjon om å bli en nasjonal aktør i markedet for håndverksøl. Målet er allerede nådd. I dag har bryggeriet distribusjon over hele landet og selges i over 800 dagligvarebutikker, i tillegg til serveringssteder og Vinmonopolet. Totalt regner 7 Fjell med en omsetning på 14 millioner kroner i 2015.

Bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen.

– Siste «rekord» for et håndverksbryggeri i første hele driftsår var Austmann fra Trondheim med 130 000 liter. I år regner vi med å selge 280 000 liter øl, så mottakelsen i det norske markedet har vært over all forventing, sier Eikeset.

Nye smaksuksesser i vente

Bryggeriet kommer stadig med nye øltyper. I sommer kan øltørste nordmenn blant annet smake “Sommer”, en Pale Ale som Ølakademiet kåret til ”årets sommerøl” i åpen klasse. Denne prisen blir tildelt øl som ikke er industripils. Til høsten kommer flere nyheter fra bryggeriet, blant annet “Sjarlatan Fake IPA”– en jukse-IPA i butikkstyrke.

– En sjarlatan er en som utgir seg for å være noe han ikke er. Det er vår generelle innstilling til en IPA på 4,7 %. Vår bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen trengte litt betekningstid før han gikk med på å lage en ”IPA” på 4,7%, derav navnet. Men det er et fantastisk øl, med kraftig karakter av sitrus, gran og tropiske frukter som fersken og pasjonsfrukt – så det er bare å glede seg, sier Eikeset.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS