Mathallen oversiktsbilde

Mathallen gir synergieffekter

Mathallen feirer 3-årsjubileum i oktober, og etter alt å dømme vil driften gå i pluss for første gang i 2015.

Publisert

Mathallen (markert med rødt) på Vulkan – omgitt av grønne områder, Akerselva, Telthusbakken på vestsiden, Grünerløkka på østsiden (til høyre i bildet). (Foto: Terje Løchen)

E24.no hadde nylig en sak om det går dårlig økonomisk for Mathallen (minus i 2014), men initiativtakerne forteller at underskuddet er ventet, og i det store Vulkan-konsernet går Mathallen i pluss. Mathallen AS er ett av til sammen 11 selskaper som eies av Vulkan Eiendom AS. Ellers består Mathallen av et 30-talls aktører, som alle er egne selskaper.

Les saken på E24.no her

– Overgått forventningene

"

Sverre Landmark. (Foto: Knut Bry)

– Mathallen har overgått forventningene våre, og det er lenge siden vi besluttet å kjøre videre etter at vi feirer 3-årsdagen vår i oktober. Mathallen har blitt en attraksjon for Oslo og en storstue for aktiviteter og nyskaping. Fremfor alt har Mathallen svært mange faste kunder fra nærområdet, som handler og koser seg, sier markedsdirektør i Aspelin Ramm, Sverre Landmark.

Tror at 2015 ender i pluss

Det hele var den gang et helt nytt og uprøvd konsept i Oslo/Norge, og det ble derfor regnet med underskudd i tre år i Mathallen AS, sier Landmark.

Han forteller videre at underskuddet i Mathallen AS i 2013 og 2014 skyldes oppstartskostnader, tap på krav og dels lave leier (i oppstartfasen). – 2015 er tredje hele driftsår, og dette året vil ende i pluss om det ikke skjer noe uventet.

Viktig for utviklingen i området

Mathallen på Vulkan. Scandic Vulkan i bakgrunnen.

Mathallen har vært en viktig motor i områdeutviklingen for Vulkan, og har store virkninger for omsetningen på resten av Vulkan-selskapene.

– Mathallen har skapt økt omsetningsleie på hotellene og parkeringshuset, samt utleie av øvrige næringsarealer på området, og disse merinntektene var i 2014 høyere enn underskuddet i Mathallen AS, sier Landmark. Det er snakk om minimum sju millioner som ikke hadde kommet dersom bygget var brukt til kontor eller showroom (som er alternativene).

Området blomstrer

Liv og røre i Mathallen. (Arkivfoto)

– Alle disse inntektene havner i andre selskap. Mathallens underskudd på 4,9 millioner kroner oppveies dermed av mer-overskudd på minimum 7 millioner kroner i øvrige Vulkan selskaper – i samme konsern. Vi har ikke regnet med merverdi ved salg av boliger, og – selvsagt – heller ikke merverdi som faller på andre i området. Hele området rundet Mathallen har blomstret opp, nye virksomheter er etablert, og alle boliger i området selges «med gå-avstand til Vulkan og Mathallen», påpeker Landmark.

Fleste har sunn drift

Mathallen ble åpnet i oktober 2015, og kostet 150 millioner kroner å etablere. Den er organisert som et kjøpesenter med Mathallen AS som eier av lokalene (utleier). I dag er det om lag 30 forskjellige aktører (leietakere), som alle er egne selskaper, som betaler leie til Mathallen AS. Rundt 25 000 mennesker besøker i gjennomsnitt hallen på Vulkan hver eneste uke.

– Aktørene i Mathallen er handelskonsepter, serveringssteder, en kompetansebedrift og et bar/aktivitetsselskap, som alle betaler husleie til Mathallen AS samt drifts- og energikostnader til et eget driftsselskap. Mange av aktørene forventet også underskudd i oppstartsfasen, og noen har avsluttet og noen har gått konkurs. De fleste aktørene i Mathallen i dag har sunn økonomi og forutsetninger for fortsatt drift, forklarer Landmark.

Mathallen har de siste årene vært arena for flere konkurranser og arrangementer. Neste store arrangement er Årets Kokk 2015 tirsdag 13. oktober.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS