Akevittsalget til himmels

Salget av akevitt øker dobbelt så mye som for brennevin totalt i desember. På Vinmonopolet kjøper kundene nesten 500 000 liter. Det er liten tvil om at det er desember som er akevittmåneden.

Publisert

Nesten halvparten av all akevitt som selges i løpet av året, skaffer vi oss i julemåneden. Og drikken blir stadig mer populær. I fjor drakk vi en halv million flere helflasker akevitt enn i år 2000.

- Juletradisjonene for øl og dram står utrolig sterkt i Norge. Det ser vi også når det gjelder juleølet, sier kulturarbeider Torbjørn Skogvold i Aass Bryggeri til nyhetsbyrået Newswire.

Bryggeriet i Drammen har sin egen akevitt, Lauritz Aquavit.

77 å velge blant

I år finnes det hele 77 ulike akevitter på Vinmonopolet. 60 av dem er norske, resten er i hovedsak danske og svenske varianter av livets vann, som potetspriten også kalles. Akevittens historie strekker seg tilbake til 1500-tallet, men akevitten vi drikker i dag bygger på oppskrifter fra 1800-tallet. Akevitt er et velrenset brennevin, lett krydret med karve. Akevitt skal lagres i minst

ett år på eikefat, som tidligere har vært brukt til sherry.

Akevittsuksess

- Akevitt er kjent for å passe godt til julemat som ribbe og pinnekjøtt, ikke minst siden alkoholen renser munnen for fett. Men det finnes nå forskjellige typer akevitt som passer til all slags mat, også sjømat og lette sommerretter, sier Torbjørn Skogvold.

Aass Bryggeri lanserte for sju år siden sin egen akevitt, som er laget i samarbeid med Halvor Heuch i Arcus. Akevitten Lauritz har fått strålende omtale flere steder og ble i år kåret til den beste av de norskproduserte akevittene av nettstedet Art of Taste.

Powered by Labrador CMS