Flid Kirsebær nett

Yoghurt blir ny matspesialitet

Yoghurt med bær fra spesielt utvalgte norske gårder har nå fått Spesialitet-godkjenning fra KSL Matmerk. Det er Tine Vest i Bergen som står bak den nye yoghurten. 168 norske matprodukter er  per i dag godkjent for bruk av Spesialitet-merket.

Publisert

Flid er navnet på en ny yoghurt-serie fra Tine. De to første Spesialitet-godkjente variantene av yoghurten inneholder solbær fra Mølstad gård i Hedmark og kirsebær fra gårdene Baksteval og Skarrud ved Eikeren i Buskerud.

Bruk av mer bær og tydelig synliggjøring av opprinnelsen til bærene inngår i begrunnelsen for Spesialitet-godkjenningen fra KSL Matmerk.Opprinnelsen til bærene vil være synlig på pakkene slik at yoghurt-kjøperne skal kunne velge god smak med tydelig opprinnelse.

Særegen smak

- Smakene solbær og kirsebær utmerket seg på sin gode og særegne smak i smakstestene våre. Siden smak er viktigste kriterium når vi lanserer produkter, var det derfor helt naturlig å velge disse ingrediensene, sier kategoridirektør Jarle Jodnes i Tine.

At det ble solbær og kirsebær fra Hedmark og Buskerud er ikke tilfeldig.

Mølstad gård har lange tradisjoner som solbærprodusent, og er kjent som en solid leverandør av kvalitetsbær. Baksteval og Skarrud i Buskerud er selvskrevne som kirsebærleverandører siden de to gårdene alene står for om lag 60 prosent av Norges kirsebærproduksjon.Den nye yoghurtserien blir produsert ved anlegget til Tine Vest i Bergen, som har lang erfaring med produksjon av yoghurt.

Skiller seg ut

Den nye yoghurten vil bli å finne i butikker over hele landet i løpet av oktober.

-Vi er svært fornøyd med å ha fått Spesialitet-godkjenning for de to første Flid-yoghurtene. Vi tror det vil bidra til å synliggjøre at Flid-yoghurtene skiller seg ut som mer spesielle med mer bær og tydelig opprinnelse i smaken, sier Jarle Jodnes i Tine.

Mild aroma og smak

- Yoghurt er blitt en viktig del av norsk kosthold og har derfor en sentral plass i det norske dagligvaremarkedet. Vi er derfor godt fornøyd med å få inn et produkt som gjennom tydelig opprinnelse i råvarebruken er med på å skille seg ut fra andre produkter i samme kategori, sier Spesialitet-ansvarlig Arne Sverre Modahl i KSLMatmerk.Flere undersøkelser de siste årene viser at norske forbrukere i økende grad har fått øynene opp for den litt mer spesielle maten.- Forbrukeren er også villig til å betale mer for produkter med særpreg, kvalitet og tydelig opprinnelse, sier han.

37 produsenter

Spesialitet-merkeordningen har som mål å løfte fram spesielle norske matprodukter og nyvinninger både fra sjø og land, og skal på den måten bidra til å utvikle lokal og regional matproduksjon, og dermed også økt matmangfold.- Gjennom denne nye yoghurt-satsingen bidrar dessuten Tine som en sentral aktør både til utvikling av matmangfold og verdiskaping lokalt, sier Arne Sverre Modahl i KSL Matmerk. Medregnet de to nye Flid youghurtene med solbær og kirsebær har 168 norske matprodukter fra 37 produsenter så langt fått Spesialitet-godkjenning fra stiftelsen KSL Matmerk.

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS