EasyFairs logo nett

Messe for tunge tider

Fagmesser fokusert på salg viser seg å være det perfekte markedsføringsgrunnlaget i tøffe tider. Den Brusselbaserte messearrangøren, easyFairs, har forvandlet den tradisjonelle fagmessen til et rent salgsarrangement, der kostnader som ikke fremmer selve salgsmålet, lukes bort.

Publisert

easyFairs retter seg mot hotell- og restaurantbransjen.

Selskapet fortsatte å vokse i 2008 og bekrefter dermed forretningsmodellens suksess.

- I dagens vanskelige økonomiske tider er det få selskap som er i vekst, easyFairs kan hjelpe kundene sine å komme seg gjennom tapstrenden, sier easyFairs konserndirektør Peter Hazelzet.

Mens andre messearrangører og markedsføringsbyråer melder om minsket salg, opplever easyFairs en økning på hele 11 prosent på sine eksisterende fagmesser under første halvdel av regnskapsåret 2008 - 2009, sammenlignet med samme periode i 2007 - 2008.

Dessuten har easyFairs meldt at de kommer til å fortsette og introdusere nye messer i det kommende året.

Stor gevinst for liten risiko

På en easyFairs-messe er prisen for en stand lik totalkostnaden for messen, noe som innebærer at det er enkelt for utstillerne å beregne fortjenesten på investeringene sine og se verdien av å delta.

- EasyFairs fagmesser gir stor gevinst for liten risiko, noe som også gjør kjøpebeslutningen enkel. Det viktigste er at fagmessene våre er salgsfokuserende. Under en lavkonjunktur rettes oppmerksomheten alltid mot sluttresultatet og det å greie seg gjennom det kommende kvartalet. Kundene våre vet at messene til easyFairs hjelper dem å fange opp det salget som kan utgjøre den store forskjellen, forklarer Hazelzet.

Finne pålitelige leverandører

- Salgsfokuserende fagmesser har en fantastisk fremtid, uavhengig av det økonomiske klimaet. Det finnes ikke noe annet som er mer tids- og kostnadseffektivt, for hvilken som helst type bedrift, for å utvikle virksomheten. Eller for kjøpere å finne pålitelige leverandører, sier Hazelzet.

Hotell og restaurant

Flere av messene som easyFairs kommer til å lansere i 2009 og fremover, retter seg mot næringer som står fremfor vanskelige tider, som f.eks. hotell, restaurant og catering, detaljhandel, informasjonsteknologi og ledelsestjenester.

- Det virker som dette markedet fortsatt er interessert i å delta på arrangementer som fokuserer på å gjøre god forretning.

Økt med 60 prosent i året

På fire år har easyFairs vokst med en rytme på omtrent 60 prosent i året. Det har vokst fra å være en liten serie med messer for fremstillingsindustrien i Belgia, til 90 messer innen flere sektorer i 16 land i Europa og Latin-Amerika. Selskapet oppga for foregående regnskapsår en omsetning på 30 millioner euro og har 190 ansatte.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS